Uutiskirje 10/2011: Innogiant auttaa pelit alustalta toiselle

Omia pelejään kehittävien studioiden lisäksi Suomesta löytyy kosolti menestysyritysten taustalla toimivia alihankkijoita. Tampereella toimiva Innogiant on yksi näistä taustalla vaikuttavista apujoukoista: Innogiantin kääntämä Angry Birds julkaistiin kesäkuussa Windows Phone 7:lle ja näin linnut lehahtivat taas uudelle alustalle.

Innogiant perustettiin syksyllä 2009, kun neljä mobiilialan ammattilaista haaveili omasta pelistä. Tiimi kuitenkin koostui pelkistä koodareista, ja esimerkiksi graafikko puuttui joukosta täysin. Rahoitustakaan ei ollut, joten se päätettiin järjestää tekemällä alihankintatöitä muille studioille. Väliaikaiseksi aiottu ratkaisu kuitenkin työllisti tiimiä varsin hyvin, joten voimavarat päätettiinkin keskittää alihankintaan ja konsultointiin, kertoo Innogiantin hallituksen puheenjohtaja Joni Laaksonen.

Omat peli-ideat ovat vuosien varrella kypsyneet ja kehittyneet, mutta pelkillä konsepteilla ei rahoitusta saada; tarvittaisiin pitkälle hiottu demo. Toistaiseksi aikaa kehitystyölle ei kuitenkaan ole ollut. Haaveena on yhä, että tulevaisuudessa voitaisiin keskittyä myös omaan peliin.

Porttauksissa Innogiant on menestynyt varsin hyvin. Tiimin käsialaa ovat ruotsalaiselle TimeTrap-studiolle tehty Emberwind ja Legendo Entertainmentille tehty Spooky Spirits – iOS-pelejä molemmat. Lisäksi ansioluettelosta löytyy Angry Birdsin Windows Phone 7 -versio. Projektin aikataulu oli tiukka, mutta julkaisupäivästä tai laadusta ei haluttu tinkiä, joten pelin parissa painettiin pitkää päivää, muistelee Laaksonen.

Kehitys- ja julkaisualustana Windows Phone 7 on vielä altavastaajan asemassa. Innogiantilta se saa kuitenkin kehuja, joskin puuttuva natiivikoodin tuki on aiheuttanut tiimille harmaita hiuksia. Se kun pakottaa optimoimaan fysiikkamallinnuksen, joka on varsinkin Angry Birdsin kaltaisessa pelissä varsin merkittävässä osassa. Windows-puhelimiakaan ei ole vielä markkinoilla siinä määrin, että Windows Phone Marketplace pärjäisi kilpailijoilleen kauppapaikkana. Alustan tulevaisuuden suhteen tiimi uskaltaa kuitenkin olla optimistinen.

Tampereen peliyhteisö on Innogiantin mielestä yhä hieman hajanainen. "ManseGames on tehnyt hyvää työtä toimijoiden kartoittamiseksi ja yhteen saattamiseksi. Tampereella löytyy varmasti potentiaalia suureenkin kasvuun pelialalla”, Laaksonen kertoo. ManseGamesin ja Uuden tehtaan palveluita käytetään varmasti jatkossa enemmän, ja yhteistyötä paikallisten firmojenkin kanssa suunnitellaan.

Innogiant aikoo myös laajentaa toimintaa, mutta varovaisen harkitusti. Lisää väkeä palkataan tarpeen mukaan. Mobiilialustojen lisäksi osaamista löytyy myös konsolipuolella, ja esimerkiksi PlayStation Vita on alustana mielenkiintoinen.

Epävakaasta maailmantaloudesta Innogiantilla ei olla huolissaan. ”Uskomme pelialan kasvuun”, Laaksonen selittää. ”Maailmantalouden tilanne näkyy lähinnä rahoitusta haettaessa, ei niinkään pelien kysynnässä.”

Kun katsoo Angry Birdsin latauslukuja, on helppo olla samaa mieltä Laaksosen kanssa.

Tuomo Karvonen

Summary in English

Tampere-based Innogiant is a small studio concentrating on game-porting and other contracting services. Originally the team wanted to create a game of their own, and sub-contracting was only a way to raise funds for independent development. However, time went by and plans changed. Currently Innogiant is focusing fully on technological contracting services. Their latest project was the Windows Phone 7 version of the popular Angry Birds game by Finnish Rovio.