Uutiskirje 07/2011: Digital Chocolate nousemassa Facebook-pelien huipulle

Zombie Lane artikkelin kuvitus

Digital Chocolate on noussut vauhdilla yhdeksi suurimmista Facebook-pelien kehittäjistä, ja avainasemassa on ollut firman suomalainen kehitysstudio. Studion tämänvuotiset pelit, Zombie Lane ja Army Attack, ovat keränneet vauhdilla pelaajia: maaliskuun alussa julkaistulla Zombie Lanella on jo yli 8 miljoonaa kuukausittaista pelaajaa ja toukokuun Army Attackilla hieman yli 5 miljoonaa. Kesäkuun lopulla Digital Chocolate olikin noussut Facebookin pelinkehittäjien listalla jo kuudenneksi.

DC:n leivissä on eri maissa yhteensä noin 400 työntekijää, joista yli sata työskentelee Helsingin-toimistossa. Ennen Facebook-peleihin siirtymistä DC keskittyi mobiilipeleihin, ja näistä Helsingin-studion hitteihin lukeutuu mm. Xboxillekin julkaistu Tower Bloxx. Peli julkaistiin Facebookissa jo vuonna 2007 – jolloin se onnistui keräämään yli miljoona kuukausittaista pelaajaa, mikä oli noihin aikoihin melkoinen saavutus.

Tuotepäällikkö Antti Hattara ja tuottaja Petri Ikonen kertoilivat DC:n uusimmista peleistä.

Miten peli-ideat syntyvät?

Antti: Pelitiimit Helsingissä ovat mukana miettimässä sopivia pelikonsepteja, joita sitten ehdotetaan eteenpäin yrityksen studiotoimintaa ohjaavalle greenlight-kokoukselle. Alkuvaiheessa peli-ideoita on runsaasti ja niitä pallotellaan avainhenkilöiden kanssa. Lopulliset ideat ovat siis useiden iteraatioiden summa, ja niihin on käytetty useita eri näkökohtia: näitä ovat esim. tutkimukset siitä, mitkä pelit ovat viime aikoina menestyneet, markkinoiden arvioitu koko/kysyntä, pelin innovatiivisuus ja projektin arvioitu laajuus. Erityisesti Zombie Lanen tapauksessa tiimin tuottaja vaikutti keskeisesti idean valintaan.

Kuinka pitkään Facebook-pelien kehitys suunnilleen vie, ja vaativatko nämä kaksi peliä suunnilleen yhtä paljon työtä?

Antti: Facebook-pelien laadun paranemisen myötä tuotantobudjetit ovat nousseet merkittävästi viimeisen kahden vuoden aikana, ja tämä trendi tulee jatkumaan. Zombie Lane ja Army Attack olivat suunnilleen samankokoisia projekteja, joissa tiimin koko oli kymmenen paremmalla puolella ja aikaa ideasta julkaisuun kului hieman alle vuosi.

Zombie Laneen julkaistiin juuri Circus-laajennus. Onkohan peleihin luvassa muita laajennuksia lähitulevaisuudessa tai pidemmällä aikavälillä?

Antti: Kesän myötä molempiin peleihin on luvassa lisää pelattavaa laajennusten muodossa, eli loman sateisillekin päiville on tarjolla tekemistä. Molempien pelien kehittely on täydessä vauhdissa ja kaikennäköistä lisäystä on luvassa peleihin vielä tulevaisuudessa. Petri: Army Attackin tiimi tekee kovasti töitä laajennuskarttojen, uusien yksiköiden ja muiden uusien ominaisuuksien eteen. Ensimmäinen uusi operaatio julkaistaan heinäkuussa, ja tavoitteemme on lisätä uusia karttoja myös jatkossa.

Miltä Digital Chocolaten tulevaisuus näyttää, erityisesti tietysti Helsingin-toimiston osalta?

Antti: Digital Chocolaten tulevaisuus näyttää valoisalta – kuukausittaisia pelaajia Facebookissa on yli 20 miljoonaa. Helsingin kaksi viimeisintä hittipeliä ovat keskeisessä osassa menestystä, ja sen pohjalta on hyvä laajentaa toimintaamme Ruoholahdessa. Vapautta ja vastuuta omasta toiminnasta Helsingissä on erittäin paljon, ja se onkin osaltaan keskeinen mielekkyyttä ja viihtyvyyttä edistävä asia aina johtotasolta kesäharjoittelijoihin asti.

Jos pelkkä pelaaminen ei riitä, Digital Chocolaten Helsingin-toimistossa on tälläkin hetkellä auki seitsemän avointa työpaikkaa. Lue lisätietoja osoitteesta http://www.digitalchocolate.com/jobs/ tai http://jobs.igda.fi/

Riikka Karhila

Summary in English The Finnish development studio of Digital Chololate has published two Facebook games this year: Zombie Lane and Army Attack. The games have quickly gained popularity, and VP Product Manager Antti Hattara and Design Director Petri Ikonen promise add-ons for the games in the future.

Uutiskirje 07/2011: Recoil Gamesin Rochard porautuu PlayStation®-kansan tajuntaan

Rochard artikkelin kuvitus

Suomalaisten pelialan konkareiden vuonna 2006 perustama helsinkiläinen Recoil Games piristää PlayStation®Networkin valikoimaa Rochard-pelillä, jossa avaruuden käymättömiltä korpimailta elantonsa repivä kaivosmies John Rochard pistää vihollisia sileäksi aseinaan painovoimatyökalu ja viiltävän terävä sanan säilä.

Recoil Gamesin tavoitteena on tehdä mahdollisimman näyttäviä toimintaseikkailuja, jossa mielenkiintoinen pelattavuus yhdistyy mieleenpainuvaan tarinankerrontaan. Tähän Rochardin aihe ja toteutus istuvatkin erinomaisesti.

Painovoiman muuntelulla on tärkeä rooli pelissä. "Peli-idea sai alkunsa painovoiman manipuloinnista. Pyörittelimme aluksi ajatusta nollapainovoimasta, jossa pelaaja liikkuisi aseen rekyylin avulla, mutta kävi aika nopeasti selväksi, että sinällään uniikki ja elegantti juttu ei toimisi kohdallamme kantavana ideana.

Seuraavaksi päätimme kokeilla painovoiman muuttelua, joka osoittautui erittäin hedelmälliseksi ja melko neitseelliseksi maaperäksi. Tarinan perusasetelma ja perustelu painovoiman manipulointiin (avaruusmainarit) tulivat tämän jälkeen kuin itsestään", Recoil Gamesin Juhana Virtanen kertoo. Projektin edetessä pelimoottoriksi valittiin Unity, johon pelitiimi tutustui prototyypin kehittelyvaiheessa vuonna 2009. Varsinainen tuotanto saatiin suoritettua reilussa vuodessa.

Kokeneemmalle pelikansalle John Rochardin letkeä ääni saattaa kuulostaa tutulta. Ei ihme, sillä kyseessä on karjuhormonia tursuavalle Duke Nukemillekin äänensä lainannut Jon St. John. Miten hänet saatiin mukaan projektiin? "Kontakti Jon St. Johniin löytyi pelin äänistä vastanneen Jarno 'Stakula' Sarkulan kautta parin mutkan takaa", Virtanen valottaa tarinaa. "Mies on kovan luokan ammattilainen ja ihastui John Rochardin hahmoon, ja ehkä siksikin hänen kanssaan oli erittäin helppo työskennellä. Äänitykset hoidettiin useammassa erässä Atlantin yli, yleensä öisin. Jon innostui pelistä siinä määrin, että hän oli GDC:ssä mukanamme promoamassa Rochardia ilman erillistä korvausta."

Rochard on jo julkaisuvaiheessa, mutta studio ei aio jäädä lepäämään laakereillaan, sillä tiimillä on lähitulevaisuudessa luvassa paljon töitä. Recoil Gamesin Samuli Syvähuoko kommentoi pelin tulevaisuutta salamyhkäiseen tapaan. "Meillä on suuret suunnitelmat Rochardin suhteen myös piakkoin tulevan PSN-version julkaisun jälkeen. Emme voi vielä kertoa yksityiskohdista, mutta kaikkea kivaa on kyllä tulossa." Rochard saa kuulemma seuraa muistakin projekteista, mutta niistä kuullaan lisää vasta myöhemmin.

Sony Online Entertainment julkaisee Rochardin tänä kesänä PlayStation®Networkissa Yhdysvalloissa ja Euroopassa, jossa peliin kuuluu englannin lisäksi myös tekstitys ranskaksi, saksaksi, espanjaksi ja italiaksi. Pelin kehitystyöhön saatiin rahoitustukea kotimaiselta sijoitusrahasto Mediatonicilta.

Niko Sandell

Summary in English Helsinki-based Recoil Games is preparing the release of their humorous side-scrolling action/puzzle game Rochard. The game is published by Sony Online Entertainment and released in Playstation®Network this summer. Gravity manipulation is used both as a puzzle element and a weapon. The leading voice talent is Jon St. John, who is perhaps better known as the voice of Duke Nukem.

Uutiskirje 07/2011: Angry Birds Magic tuo linnut lähelle

Angry Birds artikkelin kuvitus

Fysiikkapohjaisella Angry Birds -pelillään maailman valloittanut Rovio Mobile vie pelisarjaa uusille apajille. Hiljattain julkaistu Angry Birds Magic lisää pelaajien välistä vuorovaikutusta ja rikastuttaa pelikokemusta älypuhelimien GPS-paikannuksen avulla.

Helsinkiläisen Rovio Mobilen pillastuneet linnut ovat kasvaneet pelistä maailmanlaajuiseksi ilmiöksi. Vuonna 2009 älypuhelimille julkaistu Angry Birds saavutti nopeasti kriittisen massan ja levisi kaikkialle maailmaan ja kaikille kuviteltavissa oleville alustoille. Angry Birdsiä, sen päivityksiä ja lisäosia onkin ladattu yli 250 miljoonaa kappaletta. Ilmiö ei ole rajoittunut pelkkään peliin, vaan konseptista on nähty niin vaatteita, pehmoleluja ja sketsejä kuin lautapelejäkin. Lisäksi tulossa on animaatio ja jopa keittokirja.

Nyt Rovio tekee pelaamisesta sosiaalisempaa. Angry Birds Magic on uusi laajennus, joka lisätään kaikkiin Angry Birds -peleihin. Laajennus on julkaistu aluksi Nokian C7- ja N9-puhelimille ja Nook Colorille. Muut Nokian ja muiden valmistajien laitteet seuraavat perässä.

Älypuhelimien välistä tiedonsiirtoa eli NFC-toimintoa hyödyntävä Angry Birds Magic kannustaa pelaajia todelliseen vuorovaikutukseen. Magicissa on aluksi vain viisi kenttää, mutta toista NFC-laitetta koskettamalla kenttiä avautuu lisää. Pelaajan on siis etsittävä pelitovereita myös tosimaailmassa, jotta kaikki 20 kenttää avautuvat.

NFC-tekniikkaa tukemattomatkin puhelimet saavat osansa taikuudesta, sillä Angry Birds Magic hyödyntää myös GPS-paikannusta. Esimerkiksi tiettyyn kauppaan astuttaessa esiin saattaa tulla ilmoitus Mighty Eagle -linnun avautumisesta. Tulossa on myös kohdekohtaisia tulostauluja, kertoo brändikehityksen varapäällikkö Ville Heijari. "Haluamme kuitenkin olla varmoja siitä, että kaikki valitut kohteet todella parantavat pelikokemusta. Se on meille tärkeää", Heijari jatkaa. Yhdysvalloissa taikakohteiksi on valittu muun muassa 700 Barnes & Noble -kirjakauppaa, joissa pelaajat voivat käyttää Mighty Eaglea Android-pohjaisella Nook Color -lukulaitteellaan.

"Pelaajat voivat nyt murtaa laitteidensa kahleet ja toimia vuorovaikutuksessa ympäristönsä kanssa", kertoo Angry Birds Magicin tuotepäällikkö Ramine Darabiha. "Luvassa on tuhansittain taikakohteita ja uusia sosiaalisia kokemuksia." Pelaajaa siis todella kannustetaan sosiaalisuuteen ja liikkuvuuteen. Ehkäpä kaupungilla pian nähdään sankoin joukoin Angry Birds -faneja, jotka vaeltavat kännykät ojossa etsimässä taikakohteita ja uusia kenttiä peliinsä.

Nopeasti laajeneva Rovio hakee myös täydennystä tiimiinsä. "Avoimet paikat näkyvät rekrytointisivultamme, mutta meille voi jättää myös avoimen hakemuksen", Darabiha kannustaa.

Tuomo Karvonen

Summary in English Helsinki-based Rovio Mobile has released Angry Birds Magic, a new addition to the Angry Birds family. Angry Birds Magic allows players to utilize their mobile's NFC and GPS technology to unlock new levels and other features by interacting with other players and real-life locations. Angry Birds Magic is released first on Nokia devices and Nook Color and later on all devices. Rovio is also expanding rapidly, so check out the open positions on their career page.

Uutiskirje 07/2011: Tuokio tulevaisuuteen

Tuokion toimistolta

Reilu vuosi sitten perustettu tamperelainen pelistudio Tuokio on jo julkaissut App Storessa mobiilipelit Raiding Company ja King of Opera. Uusia julkaisuja on odotettavissa kuluvan kesän aikana, ja Tuokiolla odotetaankin tulevaa innolla.

Tuokio on myös mainio esimerkki Tampereen Uudesta Tehtaasta, jossa start-up-firmat saavat kaipaamaansa tukea ja sparrausta. Tuokio on saanut konkreettista hyötyä mm. yhteistyöstä ideahautomo Demolan, Suuntaamon ja High Score -pelinkehitysyhteisön kanssa. Myös Manse Games -ohjelma ja sen tapahtumat ovat olleet avuksi. Hyvässä toimintaympäristössä on helppo keskittää voimat olennaiseen, kuten kesän julkaisuaikataulussa oleviin auto- ja avaruusaiheisiin peleihin.

Noin kymmenhenkinen Tuokio koostuu pääosin nuorista pelialan ammattilaisista. Kaiken perustana on halu tehdä uudenlaisia seurapelejä, joista edellä mainitut Raiding Company ja King of Opera ovat hyviä esimerkkejä. Itsenäinen studio perustuu omarahoitukselle, minkä lisäksi tukea on saatu Audiovisuaalisen kulttuurin edistämiskeskuksesta sekä Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksesta.

King of Opera

Pienelle studiolle App Store tarjoaa mahdollisuuden maailmanlaajuiseen julkaisuun, mikä on ehdottoman tärkeää mobiilipelimarkkinoilla. Toistaiseksi Tuokion pelejä on saatavilla vain englanniksi, mutta lokalisointia Aasian markkinoille ja sekä muillekin markkinoille harkitaan.

Lama on kohdellut karusti perinteistä teollisuutta, ja tällä kertaa peliteollisuuskin on saanut oman osansa. Miltä tulevaisuus näyttää pienelle itsenäiselle studiolle?

"Pelialan tulevaisuus näyttää hyvältä. Uutta kasvua on ollut paljon, samoin kuin uusia, parempia massamarkkinoiden kuluttajalaitteita pelaamiseen", kommentoi Tuokion Jouni Salonen.

"Meillä on oma strategiamme ja tekemisen tapa, jota toteutamme. Seuraavat 6–12 kuukautta näyttävät, mihin meidän mallilla pääsee – tai tarvitseeko hakea uutta suuntaa ja mallia. Kilpailutilanne on tietenkin järkyttävä, mutta uskoa antaa hyvä kuluttajapalaute peleistä sekä pelien Top 10 -listasijoitukset Aasiassa valituissa kategorioissa. Tietenkin meidän on parannettava myös omaa tekemistämme joka akselilla, jotta pärjäämme maailmalla", Salonen summaa.

Rieti Ryysy

Summary in English Tampere-based Tuokio has released their Raiding Company and King of Opera games in App Store. The games production company is a prime example of the benefits of Uusi Tehdas, a community in Tampere that supports and stimulates new game studios. Jouni Salonen from Tuokio feels confident about the future, referring to positive consumer feedback and high sales results in Asia.

Uutiskirje 07/2011: Arktista kauhua Rovaniemeltä

Artikkelin kuvitus

Rovaniemeläinen Turmoil Games on julkaissut ensimmäisen pelinsä. PC-tietokoneille juhannuksen alla julkaistu omarahoitteinen Alpha Polaris on arktisiin oloihin sijoittuva kauhuseikkailu, joka jatkaa Monkey Islandien ja Gabriel Knightien kaltaisten vanhojen seikkailupelien kunniakasta perinnettä.

Rovaniemellä vuonna 2008 perustettu Turmoil Games on erikoistunut Suomessa harvemmin tehtyihin seikkailupeleihin ja vieläpä varsin vakavahenkisiin sellaisiin, sillä tiimin ensimmäinen tuotos on Grönlantiin sijoittuva kauhuseikkailu Alpha Polaris. Niin aiheesta kuin genrestäkin kuultaa läpi rakkaus seikkailupelejä kohtaan, ja Turmoil Games onkin seikkailupeleistä inspiroituneen opiskelijaporukan perustama studio, joka pitkään kehitti peliään opiskelujen ohessa. Viimein heräsi ajatus, että pelissä olisi myös kaupallista potentiaalia ja päätettiin perustaa omarahoitteinen studio, jonka suojissa pitkäjänteinen ja ammattimaisempi kehitystyö olisi mahdollista.

Pelin johtavaksi ideaksi haluttiin vetävä tarina ja eristäytyneestä ympäristöstä syntyvä painostava tunnelma. Pelimoottoriksi valikoitui ilmainen Wintermute, joka osoittautui helppokäyttöiseksi työkaluksi. Rajoitteitakin Wintermutessa tietysti oli – erityisesti näytön skaalauksen kohdalla. Kehitystiimin pohjoinen asuinpaikka heijastuu myös pelin ympäristöön, sillä sen tapahtumat sijoittuvat tutkimusasemalle arktiseen Grönlantiin, jossa norjalainen biologi Rune joutuu outojen tapahtumien eteen. The Thing -viitteistä huolimatta peli ei ole toimintarymistely, vaan ahdistavaan tunnelmaan ja hiipivään kauhuun luottava perinteinen seikkailu.

Alpha Polaris pelimaisemaa

Pelin kehityksestä raportoitiin ahkerasti Internetin seikkailupeliyhteisöille, ja viidakkorumpu yhdessä aktiivisen yhteisön kanssa sai yhteistyökumppanitkin liikkeelle. Lopulta julkaisijaksi valittiin saksalainen Just A Game, jonka kanssa yhteinen sävel löytyi helpoiten, kertoo Turmoil Gamesin perustajajäsen Teemu Vilén.

Kahden vuoden tiiviin kehitystyön jälkeen Alpha Polaris julkaistiin 24.6.2011. Turmoil Games myy pelin englanninkielistä versiota suoraan verkkosivuiltaan, ja Just A Gamen tehtävänä on levyversion julkaisu ja jakelu. Julkaisija auttoi myös pelin ääninäyttelyn ja lokalisoinnin järjestämisessä sekä yleisessä markkinoinnissa. Pelin lokalisoitu levyversio julkaistaankin aluksi vahvoilla PC-markkinoilla Venäjällä, Puolassa ja Saksassa, joissa menestymiseen tarvitaan lokalisointia ja julkaisijan markkinointikoneistoa.

Turmoil Gamesin Vilén katsoo luottavaisena tulevaisuuteen. Ideoita uusiin seikkailupeleihin on olemassa, ja myös uudet laitteet ja pelimoottorit kiinnostavat – etenkin Unity. "Nyt ollaan käännekohdassa. Tästä voi lähteä moneen suuntaan, joten aiomme miettiä tarkasti, mitä haluamme tehdä. Varmaa on, että pelejä tulemme tekemään", Vilén kertoo.

Tuomo Karvonen

Summary in English Turmoil Games, based in Rovaniemi, launched their self-published debut game Alpha Polaris on June 24th 2011. Alpha Polaris is an atmospheric horror adventure for PC, something a bit unusual in Finland. "Adventure games just inspire us", states Teemu Vilén from Turmoil Games. English version of Alpha Polaris is sold by Turmoil Games on their website, while German publisher Just A Game will handle the publishing of the boxed copy starting from Russia, Poland and Germany.