Uutiskirje 11/2011

Suomalainen pelitaide esillä DeviantART-sivustollaJoukko IGDA:n kautta verkostoituneita pelitaiteilijoita on perustanut graafikko Sami Marschin johdolla ryhmän DeviantART-taidesivustolle. Tarkoituksena on edesauttaa pelinkehittäjien verkoston kehittymistä ja tarjota keskitetty paikka, josta löytyy motivoituneita suomalaisia tekijöitä.

Rimelandsin jääkausi tulee myös PC:lle Suomessa osataan mobiilipelien teko – tästä esimerkkinä vaikkapa tamperelainen Dicework Games, joka ylsi Develop-lehden huippustudioiden listalle vain kahden pelin jälkeen. Nyt Diceworkilla valmistellaan Rimelands: Hammer of Thorin PC-versiota.

Fantastecin Polar Heroes -pelimaailma avaa ovensa marraskuussa Oulussa ja Helsingissä toimivalla Fantastec Oy:llä on tiedossa kiireinen marraskuu, sillä studio julkaisee kuun puolivälissä Polar Heroes -pelimaailmansa. Kyseessä on ns. edutainment-peli, jonka tavoitteena on paitsi viihdyttää myös opettaa lapsia.

LudoCraft ja robottien työrytmi Oululainen LudoCraft julkaisi lokakuun lopulla ensimmäisen mobiilipelinsä, RoboFonicsin. iOS- ja Android-alustoille julkaistu RoboFonics on humoristinen rytmipeli, jonka valloittavat robottihahmot luotiin jo vuosia sitten.

ManseGames nostaa Tamperetta pelialan kartalle Peliala on Suomessa kovassa kasvussa, ja Tampereella kasvua vauhdittaa vuoden 2010 lopulla perustettu ManseGames-hanke. Laaja-alaisesti pelialan toimijoita tukeva ManseGames onkin esimerkki siitä, miten uutta alaa kehitetään järjestelmällisesti.

Uutiskirje 11/2011: ManseGames nostaa Tamperetta pelialan kartalle

Peliala on Suomessa kovassa kasvussa, ja Tampereella kasvua vauhdittaa vuoden 2010 lopulla perustettu ManseGames-hanke. Laaja-alaisesti pelialan toimijoita tukeva ManseGames onkin esimerkki siitä, miten uutta alaa kehitetään järjestelmällisesti.

ManseGamesin projektipäällikkö on Suvi Latva, joka hankki pelialan kannuksensa Oulun vuosina 2005–2007 toimineessa ELVI-projektissa. Tampereella toimii myös pelialaa kansallisella tasolla tukeva NeoGames, jonka kanssa ManseGames on luonnollisesti tiiviissä yhteistyössä. NeoGamesin johtajana toimii KooPee Hiltunen.

ManseGamesin perustamisaikaan olosuhteet Tampereella olivat hankkeelle suotuisat: alueen peliala kehittyi ja taustavoimia löytyi Hermiasta ja NeoGamesista. ManseGamesin voikin katsoa täydentävän pelialan kansallisia ja kansainvälisiä (kuten Nordic Game ja EGDF) toimia.

"Tampereen pelialalla oli potentiaalia ja varsinkin Universomo oli hyvässä vauhdissa jo vuonna 2007. Universomo sulki ovensa keväällä 2010, jolloin Tampereen alueelle vapautui 40 alan tekijää. Kehittämishanketta puolsivat myös alan toimintaympäristön, jakelukanavien ja ansaintamallien muutokset. Ajattelimme, että kohdennetuilla tukitoimilla voisimme merkittävästi avustaa Tampereen pelialaa", Latva muistelee.

ManseGames on myös osa Hermian Uusi Tehdas -kokonaisuutta ja akateemisen maailmankin kanssa tehdään yhteistyötä ja vaihdetaan tietoa – tästä esimerkkinä Tampereen yliopiston Games as Service -projekti. Byrokratian osalta ManseGames on Hermian hallinnoima ja Pirkanmaan liiton, Tampereen kaupungin ja Hermian yhdessä rahoittama Euroopan aluekehitysrahoituksen projekti.

"ManseGames edistää Tampereen kehitystä pelialalle suotuisana kasvuympäristönä. Tuemme osaajien verkostoitumista, teemme aluetta tunnetuksi ja jaamme tietoa yrittäjille ja yrittäjiksi aikoville", Latva kertoo. "Pelitoimiala on voimakkaassa murroksessa, ja se tekee bisneksestä kiinnostavaa mutta myös haastavaa."

Yksi haasteista on ollut luottamuksen hankkiminen: hanke ei ollut tuttu pelialan yrityksille tai alan sidosryhmille. Rahoitusjärjestelytkin asettivat tiettyjä reunaehtoja, mutta ManseGames on ollut menestys kaikilla mittareilla. "Vuonna 2011 Tampereelle on perustettu seitsemän uutta peliyritystä, ja kaiken kaikkiaan yrityksiä on täällä nyt 21", Latva kertoo tyytyväisenä.

"Haasteita toki riittää, sillä yritysten lähtökohdat ja tarpeet ovat kovin erilaisia: pelejä kehitetään eri alustoille, tuotekehitys on eri vaiheessa ja tietoa kaivataan eri osa-alueilta. Olemme pyrkineet valitsemaan useimmille yhteisiä aiheita, kuten uudistuneet bisnesmallit, DLC:n, freemiumit, laki-asiat ja vaikkapa pitchauksen", Latva kertoo.

ManseGames on tamperelainen hanke, mutta Suomen kaltaisen pienen maan on hyödynnettävä kaikki voimavarat, jotta peliala kasvaa ja kehittyy. "Ei ole varaa maan sisäiseen kilpailuun. Jälkikäteen naurattaa, että joskus Oulussa sanoin alueesta tulevan Suomen Piilaakso. Samaan tapaan Aalto-yliopistossa puhutaan, että tehdään Helsingistä Suomen Piilaakso. Itse ehdottaisin, että tehdään Suomesta Euroopan Piilaakso. Kaikki voivat tehdä yhteistyötä ja oppia toisiltaan. Suomen kokoisessa maassa alan kasvun tulee levitä myös pääkaupunkiseudun ulkopuolelle. Ovathan osaajatkin levittäytyneet ympäri Suomen, kuten Kajaanin huippuhyvä Supercell osoittaa", Latva päättää.

Rieti Ryysy

Summary in English

ManseGames is a regional development project supporting the games industry in the Tampere area. ManseGames operates in close cooperation with NeoGames, University of Tampere and other Tampere-based entities. It facilitates networking and supports and educates game developers in new business models, DLC, freemiums, legislation and pitching.

Uutiskirje 11/2011: LudoCraft ja robottien työrytmi

Oululainen LudoCraft julkaisi lokakuun lopulla ensimmäisen mobiilipelinsä, RoboFonicsin. iOS- ja Android-alustoille julkaistu RoboFonics on humoristinen rytmipeli, jonka valloittavat robottihahmot luotiin jo vuosia sitten.

LudoCraft Oy perustettiin vuonna 2006, mutta tavallaan yritys sai alkunsa jo vuosia aiemmin akateemisten pelitutkijoiden kehittäessä käytännön peliprojekteja. "Sidos tutkimuspuolelle on edelleen olemassa. Teemme yhä asiakasprojekteina pelejä tutkimusorganisaatioille ja koulutuskäyttöön", kertoo LudoCraftin viestintäjohtaja Ville Wittenberg. Yhteistyötä tehdään myös Oulun yliopiston Pelitutkimuskeskuksen (GRC) kanssa. "Se on ollut Oulussa kokoava taho. Harmillista, että hanke päättyy vuoden lopussa", Wittenberg pahoittelee.

Akateemisesta alusta on päästy pitkälle, ja LudoCraf onkin nykyään 30 hengen pelistudio. Leikkisyys ja kepeys määrittävät yritystä: projekteihin pitää suhtautua intohimoisesti ja työn on oltava inspiroivaa. Byrokratiaa vältellään kaikin keinoin. Työnteon hauskuudesta kertoo myös LudoCraftin uusin peli RoboFonics. Siinä tehtaassa työskentelevät robotit kapinoivat orjapiiskurimaista työnjohtajaa vastaan. "Robotit haluavat tehdä työnsä kevyemmällä fiiliksellä, siksi mukana on tanssi", kertoo Wittenberg. RoboFonics on perinteinen rytmipeli, jota pelaaja ohjaa naputtamalla ruutua. Luova johtaja Tomi Thurlin selittää peli-ideaa tarkemmin: "Usein musiikkipeleissä riittää, että seuraa ruudun tapahtumia, mutta RoboFonicsissa pelaajan täytyy todella kuunnella musiikkia."

Vuosien saatossa LudoCraft on opittu tuntemaan erityisesti Unreal-moottorin hyödyntämisestä. Tästä esimerkkinä vuoden 2004 AirBuccaneers. Myös RoboFonicsin esiaste toteutettiin Unreal-moottorilla vuoden 2009 Make Something Unreal -kilpailuun, jossa se pääsi finaalipaikalle. Idea jäi muhimaan tiimiläisten päähän, ja kosketusnäytöllisten kännyköiden lyötyä läpi aika oli kypsä. Nyt julkaistu RoboFonics kuitenkin tehtiin mobiilipeleihin hyvin soveltuvalla Unity-moottorilla. "Lisenssiehdot ovat Unityssa kehittäjäystävällisemmät. Unity tukee myös useita alustoja, eli pelin kääntäminen on helppoa", Wittenberg toteaa. Julkaisun yhteydessä peliin on luvassa yli 80 kenttää, ja lisää julkaistaan päivitysten muodossa.

Oulu on teknologiakeskus, jossa LudoCraft on pelistudioista vanhimpia. "Oulussa on intohimoista porukkaa pelien ympärillä. Yhteiskunnalliset tahot ja yritysten edustajatkin alkavat nähdä pelien mahdollisuudet", Wittenberg kertoo. Tampereen ManseGamesin tapaisia tukipalveluita ei tosin ole, mutta onneksi pelistudiot puhaltavat yhteen hiileen. "On sovittu, että todella ison tuotannon tullessa eteen ollaan nopeita ja joustavia, että voidaan tuotantokohtaisesti yhdistää voimia. Jokainen voi siis markkinoida muita Oulun peliyrityksiä omansa lisäksi", Wittenberg kertoo ja jatkaa: "Some-puolella ja startup-kentässä on nyt paljon kuhinaa. Peliala ja av-alan yritykset ovat muodostaneet myös yhteisen PAVA ry:n." Oulusta kuullaan siis varmasti jatkossakin.

Tuomo Karvonen

Summary in English

Oulu-based LudoCraft Ltd. has released the rhythm game RoboFonics for iOS and Android platforms. Even though this is LudoCraft’s first mobile title, the team history runs back ten years, all the way into the start of academic game research in Oulu University. RoboFonics is a rhythm based game where players tap in sync with the beat to make the robots dance.

Uutiskirje 11/2011: Fantastecin Polar Heroes -pelimaailma avaa ovensa marraskuussa

Oulussa ja Helsingissä toimivalla Fantastec Oy:llä on tiedossa kiireinen marraskuu, sillä studio julkaisee kuun puolivälissä Polar Heroes -pelimaailmansa. Kyseessä on ns. edutainment-peli, jonka tavoitteena on paitsi viihdyttää myös opettaa lapsia.

Vuonna 2009 perustetun yhtiön toimitusjohtaja Juha Väisänen kertoi idean hauskojen ja kehittävien pelien yhdistämisestä saaneen alkunsa keväällä 2008. Tuolloin Väisänen oli seurannut, miten hänen 4-vuotias kummityttönsä pelasi räiskintäpelejä netissä. "Muistan vieläkin järkytykseni, kun tuo pieni prinsessa lahtasi vastustajia kuin mikäkin ramboliini. Etsin kummitytölle parempia pelejä, mutta laadukkaita pienten lasten pelejä ei juuri löytynyt." Väisänen selvitteli liikeidean kantavuutta opettajan työnsä ohessa ja päätti kehittää vastaiskun hömppämedioille. Työntekijöiden hakuun käytettiin varsin persoonallisia taktiikoita: monien mieleen on varmasti jäänyt Fantastecin ilmoitus, jossa haettiin tyhjäntoimittajia ja taivaanrannan maalareita ankeaan ja väsyneeseen pelifirmaan.

Rahoitus uudenlaisen lasten pelimaailman toteuttamiseksi koottiin useista lähteistä, joista tärkeimpiä ovat olleet asiakastuotot, julkisrahoitus sekä muutama bisnesenkeli. Polar Heroesin idean voimasta kertovat mainiot sijoitukset erilaisissa ideakilpailuissa: Fantastec voitti Innovatiivinen Yritysidea 2009 -kilpailun ja sijoittui finalistien joukkoon vuoden 2010 eEmeli-kilpailussa. Väisänen itse määrittää Polar Heroesin vahvuudeksi tyylin, joka saa pelin näyttämään hauskalta virtuaalileikkipuistolta kuivan opetuspelin sijaan. Pelin opetuselementtien ja pelaajan kehittymistä seuraavien mittaristojen ansiosta Polar Heroes on myös toimiva kasvatustyökalu, jota vanhemmat ja muut kasvattajat arvostavat. "Viisisataa lapsiperhettä käsittäneen tutkimuksen mukaan 93 % vanhemmista arvostaa Polar Heroes -pelimaailmaa ja haluaa käyttää sitä. Lasten palautteen keskiarvo oli 4,8 asteikolla 1-5", Väisänen kertoo.

Lanseerausvaiheessa Polar Heroes -virtuaalimaailmassa on lähes 100 yksittäistä peliä ja seikkailua, joista osa toimii myös mobiilipeleinä. Lanseerauksen jälkeen lisää pelejä on luvassa sekä studion itsensä että yhteistyökumppaneiden tuottamana.

Polar Heroes julkaistaan 15.11. ja sen lanseerauksessa avustaa Polar Heroesin teemaan sopivan Red Caps -sarjan tuotantoyhtiö Epidem Zot, jonka kanssa tehdään monipuolista yhteistyötä. Hahmoja ja ympäristöjä markkinoidaan yhteisen brändin avulla. Red Caps -televisiosarja pyörähtää käyntiin Nelosella ja FST:llä marraskuun lopulla, ja samaan aikaan elokuvateattereihin ilmestyy kolmiulotteinen Red Caps -elokuva Maaginen kristalli. Väisänen uskoo molempien lisäävän vahvasti Polar Heroes -pelimaailman suosiota. "Yhteistyömme ansiosta lapset pääsevät jatkamaan omakohtaisesti elokuvasta ja TV:stä tuttua seikkailua Polar Heroes -pelimaailmaan, jossa Red Capsit ja heidän seikkailuistaan tutut ympäristöt ovat keskeisessä roolissa."

Fantastecin kotiseutu Oulu on yksi suomalaisen peliteollisuuden vanhoista keskusalueista. Väisänen mainitsee Oulun yhdeksi valtiksi Nokian vaikutuksen seudulla: kun Nokia on nyttemmin vapauttanut palveluksestaan lahjakkaita koodaajia, he ovat siirtyneet pelifirmojen leipiin.

Niko Sandell

Summary in English

Oulu-based Fantastec Ltd. is launching their kids game Polar Heroes 15th of November. The game is an online edutainment 3D game set in the magical environment of Lapland. The game launch is supported by the Polar Heroes themed TV series Red Caps developed by an external TV production company.

Uutiskirje 11/2011: Rimelandsin jääkausi tulee myös PC:lle

Suomessa osataan mobiilipelien teko – tästä esimerkkinä vaikkapa tamperelainen Dicework Games, joka ylsi Develop-lehden huippustudioiden listalle vain kahden pelin jälkeen. Nyt Diceworkilla valmistellaan Rimelands: Hammer of Thorin PC-versiota.

Dicework Games sai alkunsa, kun tamperelainen Universomo alkoi vähentää väkeään. Tuolloin studiolta lähteneet Arto Koistinen ja Peter Finnberg eivät halunneet muuttaa töiden perässä Helsinkiin. Keväällä 2009 perustettu studio haluttiin pitää pienenä ja omarahoitteisena, jotta päätösvalta pysyisi omissa käsissä, ja pienen tiimin työnjako on selvä. "Minä hoidan ohjelmoinnin ja käsikirjoituksen, Peter grafiikan. Pelisuunnittelu tehdään yhdessä", Koistinen selventää. Pelisuunnittelussa ei tavoitella pyörän uudelleen keksimistä vaan hiotaan ideoita ja otetaan mukaan vain olennainen. Apuakin on saatu ja esimerkiksi äänituotantoa ulkoistettiin. "Rimelandsin iOS-version konseptitaiteen teki työharjoittelija", Koistinen paljastaa.

Tiimin esikoinen oli iOS-alustoille julkaistu Diceworks, joka sai hyviä arvosteluja mutta hukkui pulmapelien massaan. Seuraavana työstettiin vuoropohjainen roolipeli Rimelands: Hammer of Thor, josta Ravenswordin julkaisija Crescent Moon Games kiinnostui jo pelin kehitysvaiheessa. Pelistä haluttiin heti lähtömetreiltä nopeasti käynnistyvä seikkailu, ja pelaaja heitetäänkin suoraan keskelle viikinkinatseja ja huimia juonenkäänteitä vilisevää toimintaa. Peli pohjaa pöytäroolipelien noppamekaniikkaan, mistä fanit ovat eritoten peliä kiitelleet.

Rimelands: Hammer of Thor julkaistiin syksyllä 2010 ja julkaisusopimuksen ansiosta se sai hyvin näkyvyyttä. Peli menestyi arvosteluissa ja nosti studion brittiläisen Develop-lehden Develop 100 -listan sijalle 17. Koistinen suhtautuu listahuomioon maltillisesti: "Olemme tietenkin iloisia, mutta listan uusi tekotapa hieman syö sen uskottavuutta." Lista kootaan Metacritic-arvosanojen perusteella, mutta kyse on silti huimasta suorituksesta. Dicework Gamesin lisäksi listalle kohosi Suomesta vain turkulainen Treehouse Ltd.

Dicework Games toimii Tampereella, joka saa Koistiselta kiitosta toiminta-alueena. "Tampere on nykyään vilkas paikka. Uusia pelifirmoja on syntynyt kuin sieniä sateella. Miittejä on kuukausittain ja ihmiset auttavat toisiaan avoimesti." Myös tukijärjestö ManseGames on Koistisen mielestä auttanut järjestämällä luentoja ja työpajoja. "Tampereen ammattikorkeakoulu ja Uusi tehdaskin ovat tuoneet alalle uutta verta", Koistinen kuvailee.

Rimelandsille tehtäisiin mielellään jatkoa ja tyystin toisenlainen pelikin kiinnostaisi, mutta toistaiseksi keskitytään Rimelandsin PC-versioon, jonka olisi tarkoitus ilmestyä loppuvuodesta. Esimakuna tulevasta julkaistaan demoversio osoitteessa www.rimelands.com. Tulevaisuudesta Koistinen ei ole huolissaan: "Emme ole riippuvaisia sijoittajista, joten en usko talouselämän epävakauden vaikuttavan meihin. Taantuma saattaa vähentää kalliiden AAA-pelien menekkiä, mutta uskon että halvemmat ladattavat pelit pärjäävät hyvin jatkossakin."

Tuomo Karvonen

Summary in English

Tampere-based Dicework Games Ltd. is currently finishing the PC version of their successful iOS title Rimelands: Hammer of Thor. Rimelands was released in Autumn 2010 to such critical success that Dicework rocketed to the Develop 100 studio list of Develop magazine. Rimelands: Hammer of Thor is a turn-based roleplaying game set in a post-ice age Steampunk world. The demo version of Rimelands can be downloaded from www.rimelands.com.