Uutiskirje 11/2011: Suomalainen pelitaide esillä DeviantART-sivustolla

Joukko IGDA:n kautta verkostoituneita pelitaiteilijoita on perustanut graafikko Sami Marschin johdolla ryhmän DeviantART-taidesivustolle. Tarkoituksena on edesauttaa pelinkehittäjien verkoston kehittymistä ja tarjota keskitetty paikka, josta löytyy motivoituneita suomalaisia tekijöitä. Yhdysvalloissa vuonna 2000 perustettu DeviantART-sivusto on maailman suurin taiteilijoiden ja taiteenharrastajien sosiaalinen media. Sivustolla on 19 miljoonaa rekisteröitynyttä jäsentä eri puolilta maailmaa, ja sinne ladataan päivittäin yli 100 000 teosta. Sivustolle ladatut teokset ovat vapaasti kaikkien kävijöiden nähtävillä, ja sivuston kautta voi ottaa yhteyttä taiteilijoihin, joiden töistä on kiinnostunut. Lisäksi DeviantART Shopista voi ostaa haluamansa teoksen kehystettynä, kankaalle pingotettuna tai vaikkapa T-paitaan painettuna.

"Idea ryhmän luomiseen tuli suoraan käyttäjiltä", kertoo IGDA-Finland-ryhmän lokakuussa 2011 perustanut Sami Marsch. Innostuttuaan ajatuksesta hän pisti ryhmän pystyyn saman tien ja toimii nyt sen ylläpitäjänä. Marsch kokee, että ryhmälle todellakin on tarvetta. "Kun itse pyrin alalle, apua ei juuri ollut saatavilla. Nyt haluaisin mielelläni auttaa alalle pyrkiviä", Marsch kuvailee. Hän itse on osallistunut IGDA:n toimintaan jo vuosia ja ollut mukana yli 30 pelin kehityksessä eri alustoille. Tällä hetkellä Marsch työstää pääasiassa 2D- ja 3D-grafiikkaa älypuhelinpelejä kehittävän Grey Arean palveluksessa.

Marschin mukaan DeviantART-ryhmän tarkoituksena on tarjota peligraafikoille vapaamuotoinen kanava, jossa kehittää taitojaan, verkostoitua ja jakaa tietoa. Kuvia voi vapaasti lähettää ryhmän galleriaan, ja esillä olevaa pelitaidetta voi kommentoida. Töistä on mahdollista kirjoittaa kattaviakin arvosteluja, joten tekijät saavat arvokasta palautetta kollegoiltaan. Tällä hetkellä mukana on niin ammattilaisia, opiskelijoita kuin alasta kiinnostuneita harrastelijoitakin, ja toiminta kohdistuu erityisesti Suomessa asuviin ja Suomesta kiinnostuneisiin peligraafikoihin.

"Tarkoitus on myös julkaista ryhmän blogissa peligraafikoita koskevia uutisia ja tuoda mukaan oheistoimintaa, kuten kuukausittain järjestettäviä 2D- ja 3D-haastetehtäviä", Marsch summaa. Kehitteillä on siis eloisa yhteisö, jolla on paljon annettavaa jäsenilleen.

Sivusto on hyödyllinen myös maallikoille, sillä esillä on korkeatasoisia töitä ja kanava tarjoaa tilaisuuden olla yhteydessä niiden tekijöihin. Jos teoksen tyyli miellyttää silmää, voi laittaa viestiä suoraan tekijälle. IGDA-Finland-ryhmässä töitään esittelevät taiteilijat omistavat kuviensa tekijänoikeudet, joten niiden käyttöön tarvitaan lupa.

Marschin mukaan kaikki peligrafiikasta kiinnostuneet ovat tervetulleita mukaan toimintaan. On helppo arvata, että myös yrityksiä kiinnostaa paikka, josta löytyy suomalaista pelitaidetta helposti ja keskitetysti.

Sonja Karvonen

Summary in English

Led by Game Artist Sami Marsch, Finnish game artists have created the IGDA-Finland group in DeviantART, the largest online social network for artists and art enthusiasts. The group aims to accommodate game developers, with special focus on game artists based in Finland or interested in the Finnish game art scene. The group provides a medium where game artists can develop their skills, network and share information. It is also a place where Finnish companies can easily find motivated workers.

Uutiskirje 10/2011

Innogiant auttaa pelit alustalta toiselleOmia pelejään kehittävien studioiden lisäksi Suomesta löytyy kosolti menestysyritysten taustalla toimivia alihankkijoita. Tampereella toimiva Innogiant on yksi näistä taustalla vaikuttavista apujoukoista: Innogiantin kääntämä Angry Birds julkaistiin kesäkuussa Windows Phone 7:lle ja näin linnut lehahtivat taas uudelle alustalle.

Prank Entertainmentin Ant Raid niittää kehuja Suomalaiset pelistudiot ovat viime vuosina saaneet yhä parempaa palautetta niin pelaajilta kuin kriitikoiltakin. Suomen peliteollisuudella meneekin lujaa ja yksi näistä ilon aiheista on uusi tulokas, Tampereella päämajaansa pitävä Prank Entertainment.

Lucius – pojasta polvi pahenee Outokummussa pelikoulutuksensa saaneet Heikki Pulkkinen ja Johannes Aikio perustivat vuonna 2010 Helsinkiin Shiver Games -pelistudion. Pari vuotta uurastanut studio piristää nyt ensi vuoden ensimmäisen neljänneksen PC-pelimarkkinoita esikoispelillään Luciuksella.

Koulutusta kosken kupeessa Tampere on vaivihkaa kohonnut aktiiviseksi pelikeskukseksi: pelistudioita on jo yli kaksikymmentä, ja alan kehitystä tukevat monet taustatahot Neogamesista ManseGamesiin ja Demolaan. Tampereella on myös huippuluokan pelitutkimusta ja koulutusohjelmia teollisuuden tarpeisiin. Tulevina vuosina kyseiset seikat vahvistavat varmasti Tampereen asemaa pelialan keskuksena.

Risteilyllä zombi-invaasion keskellä Oululainen Tuonela Productions johdattaa pelaajat nauttimaan aurinkoisesta Karibian-risteilystä. Alus tosin joutuu zombihyökkäyksen kohteeksi – mutta onko ero känniääliöiden ja zombien välillä lopulta kovinkaan suuri?

Uutiskirje 10/2011: Risteilyllä zombi-invaasion keskellä

Oululainen Tuonela Productions johdattaa pelaajat nauttimaan aurinkoisesta Karibian-risteilystä. Alus tosin joutuu zombihyökkäyksen kohteeksi – mutta onko ero känniääliöiden ja zombien välillä lopulta kovinkaan suuri?

Tuonela Productions sai alkunsa Oulussa vuonna 2006 toimineen ELVI-projektin tiimoilta. Projektilla pyrittiin lisäämään yritystoimintaa digitaalisen viihteen saralla, ja toimitusjohtaja Jussi Aution mukaan sen tärkein anti olikin kasvanut into yrittäjyyttä kohtaan. Neljä työntekijää ja muutaman harjoittelijan työllistävä Tuonela eroaa muista pelistudioista, sillä se kehittää sekä video- että lautapelejä. Vaikka toiminnan pääpaino on digitaalisissa peleissä, ovat juuri The Clubin kaltaiset lautapelit saaneet enemmän julkisuutta. Median toimintatavat ovatkin tulleet tutuksi ja kokonaisnäkemys pelikulttuurista vahvistunut.

Aiempiin videopeleihinsä Tuonela sai rahoitusta AVEKin Digidemo-hankkeesta, mutta uusimpaan projektiin rahoitusta tuli myös Interactive Worksilta, joka myönsi viimeisimmällä rahoituskierroksella tukea vain kahdelle suomalaispelille. Toinen näistä oli Tuonelan Zombie Cruise, jota tehdään yhteistyössä parhaillaan Iron Sky -elokuvaa työstävän Blind Spot Pictures -elokuvayhtiön kanssa.

Yhteistyö sai alkunsa, kun Tuonelalla kuultiin Blind Spot Picturesin tulevista projekteista. Zombie Cruise kiinnosti Tuonelan väkeä, joka ideoi aiheesta kolme erilaista peliluonnosta. Yhteisymmärrys löytyi nopeasti, ja yksi konsepteista otettiin jatkokehitykseen. Peli suunnataan 15–35-vuotiaille kokeneille pelaajille, jotka haluavat peleiltä muutakin kuin ajanvietettä. Tuonela ei halua pelin paljastavan elokuvasta liikaa, vaan toimivan pikemminkin esimakuna elokuvalle – toivon mukaan elokuva puolestaan nostaa pelin myyntiä. "Harvasta iPhone -pelistä voi sanoa, että tästä on hei muuten tekeillä myös elokuva", Autio naurahtaa.

Pelissä ja elokuvassa käsitellään tietenkin samoja teemoja: miten zombit ja humalaiset erottaa toisistaan ja miten vaikeaa tosirakkauden löytäminen voikaan olla. Kyseessä on silti kaksi itsenäistä teosta, joilla on omat tapahtumapaikkansa ja päähenkilönsä. Pelin päähenkilö on naisten perässä juokseva kolmekymppinen DJ, joka voi harhauttaa zombeja pussailemalla tyttöjä – tämä saa zombit luulemaan pelaajaa uhrilla syöpötteleväksi zombiksi.

Peliin haluttiin huumorin lisäksi myös romantiikkaa, ja päähenkilö joutuu myös kasvamaan ihmisenä. Peli aiotaan julkaista episodeina, jolloin kokonaisuudesta voidaan kehittää laaja niin, ettei kertaostoksesta kuitenkaan tule liian kallis. Pelin tarinan ja tunnelmankin luvataan kehittyvän osasta toiseen. "Kyseessä on pikemminkin kunnon toiminnalla höystetty puzzle-peli kuin tyypillinen zombimättöhöttö", Autio toteaa. "Tarinan ja tematiikan vahvistamiseksi dialogi ja tehtävien alustukset toteutetaan sarjakuvina."

Zombie Cruisen ensimmäinen osa julkaistaan näillä näkymin helmikuussa 2012. Myös lautapelirintamalla on tulossa uutuuksia: Autio paljastaa, että luvassa on klassisen MULE-tietokonepelin lautapeliversio. Tulevaisuudelta on voi siis odottaa paljon.

Riikka Karhila

Summary in English

Oulu-based Tuonela Productions is developing an interesting iOS game Zombie Cruise, a license-game based on the upcoming film by the Blind Spot Pictures. A pleasant cruise in the Caribbean is disturbed by a devastating zombie invasion – but is there really any difference between zombies and the drunken passengers?

Uutiskirje 10/2011: Koulutusta kosken kupeessa

Tampere on vaivihkaa kohonnut aktiiviseksi pelikeskukseksi: pelistudioita on jo yli kaksikymmentä, ja alan kehitystä tukevat monet taustatahot Neogamesista ManseGamesiin ja Demolaan. Tampereella on myös huippuluokan pelitutkimusta ja koulutusohjelmia teollisuuden tarpeisiin. Tulevina vuosina kyseiset seikat vahvistavat varmasti Tampereen asemaa pelialan keskuksena.

Tampere ei saavuttanut asemaansa hetkessä. Digitaalisen kulttuurin ja pelitutkimuksen professori Frans Mäyrä Tampereen yliopistolta kertoo, että ensimmäiset pelitutkimukset tehtiin jo 1990-luvulla. "Hypermedian opetusta on tarjottu vuodesta 1992 lähtien. Vuonna 2002 perustettiin Game Research Lab, jonka ansiosta pelitutkimuksesta tuli vähitellen osa perustutkinto-opetusta", Mäyrä jatkaa. Syksystä 2008 alkaen pelitutkimusta on voinut jatkaa tohtorintutkintoon asti. Vuosittain informaatiotutkimusta ja interaktiivista mediaa tutkimaan valitaan 30¬–40 opiskelijaa, joista noin puolet suuntautuu pelitutkimukseen.

Tampereen yliopiston monitieteellisyys on vahvuus myös pelitutkimukselle. "Uutta teknologiaa ja mediaa tarkastellaan käyttäjälähtöisesti ja laajassa, historiallisesti ja teoreettisesti pohjatussa kehyksessä", Mäyrä selittää. "Tampereella tutkimuksessa ja opetuksessa on painotettu pelikulttuurien, analyysin, pelisuunnittelun ja pelikokemusten tutkimusta." Tutkimuksessa on pyritty mukautumaan alan muutoksiin. Näin tutkimus on pysynyt ajan hermolla – ja jopa ennakoinut tulevia muutoksia, kuten sosiaalisen median nousua. Tutkimuslaboratorio itse toimii pikemminkin pelistudion kuin perinteisen akateemisen ainelaitoksen tapaan.

Tulevaisuuden suhteen Mäyrä on varovaisen toiveikas: "Valtion budjetti kohtelee yliopistoja karttuisella kädellä. Siksi on epätodennäköistä, että pelitutkimuksen kaltainen uusi ala saisi äkkiä lisää resursseja esimerkiksi koulutuskapasiteetin kasvattamiseen." Liikaan synkkyyteen ei silti ole syytä. Pelaaminen leviää uusille ikäryhmille ja pelillisyyttä sovelletaan myös markkinointiin ja koulutukseen. Pelien menetelmiä käytetäänkin tulevaisuudessa monenlaisten yhteiskunnallisten ongelmien ratkaisuun. Pelitutkimukselle on siis jatkossa enemmän kysyntää.

Kun yliopistolla tutkitaan pelialan toimintatapoja ja ilmiöitä, ammattikorkeakoululla koulutetaan alan ammattilaisia. Ari Närhi ja Toni Pippola Tampereen ammattikorkeakoululta kertovat, että peliaiheisia kursseja on järjestetty median ja tietojenkäsittelyn koulutusohjelmissa 2000-luvun alusta lähtien. Laajimmin pelituotantoa on voinut opiskella tietojenkäsittelyn koulutusohjelmassa, kertoo pelituotannon vastaava opettaja Toni Pippola. Vuonna 2010 perustettiin oma pelituotannon suuntautumisvaihtoehto, jossa peleihin voi keskittyä 100–150 opintopisteen verran. Opintoihin kuuluu pelituotannon koulutusta esimerkiksi selain-, mobiili- ja konsolipelien tiimoilta sekä ohjelmointia, grafiikkaa ja erilaisia projektihankkeita. Pelit ovat kiinnostaneet opiskelijoita laajalti, ja monien kurssien opetusmenetelmiä on uudistettu perinteisestä luentomallista käytännön kehitysprojekteiksi pelituotannon tapaan.

Sekä Tampereen yliopiston että TAMKin vahvuuksia on joustavan opintosuunnitelman mahdollistama monialaisuus, kertoo ammattikorkeakoulun median koulutusohjelman Ari Närhi. TAMK on tehnyt yhteistyötä sekä muiden tamperelaisten opinahjojen että muiden kotimaisten ja ulkomaisten oppilaitosten kanssa. Myös Tampereen vahvasta hallinnollisesta ja tuotannollisesta tukiverkostosta on hyötyä ajantasaisen ja merkityksellisen koulutuksen järjestämisessä. Esimerkiksi Neogamesillä ja Demolalla on suuri merkitys koulutukselle ja verkostoitumiselle.

TAMKin opiskelijat ovatkin työllistyneet alueelle ja monet ovat perustaneet omia yrityksiä. Tampereen vahva peliteollisuus on merkittävä tuki oppilaitoksille, ja hyvät työllistymismahdollisuudet oiva kannustin opiskelijoille. Yhteistyö pelitalojen kanssa on aktiivista ja vierailevia luennoitsijoita on helppo saada. Jatkossa tehostetaan yritysviestintää, jotta työ ja tekijät löytävät paremmin toisensa. "Tavoitteena on, että 75 % pelituotannon opiskelijoista työllistyy pelitaloihin. Koulutus antaa toki valmiudet toimia myös ns. perinteisessä softakehityksessä tai www-sovellusten kehittäjänä", Pippola täsmentää.

Tuomo Karvonen

Summary in English

Tampere has become a major centre of Finnish game industry. This growth has in part been accelerated by the world-class Game research lab of University of Tampere and Game Design curriculum of the Tampere University of Applied Sciences. Both facilities benefit from the strong presence of industry parties and programs like Neogames and Demola.

Uutiskirje 10/2011: Lucius – pojasta polvi pahenee

Outokummussa pelikoulutuksensa saaneet Heikki Pulkkinen ja Johannes Aikio perustivat vuonna 2010 Helsinkiin Shiver Games -pelistudion. Pari vuotta uurastanut studio piristää nyt ensi vuoden ensimmäisen neljänneksen PC-pelimarkkinoita esikoispelillään Luciuksella.

Kyseessä on kaksikon harrasteprojektista alkunsa saanut kutkuttava pulmapeli, jossa pelaajan on ohjattava itse vanhan vihtahousun jälkipolvea ja tyhjennettävä vanha kartano asukkaista järjestämällä näille selittämättömiä "onnettomuuksia". Pelin idea näyttää imeneen enemmän kuin hieman vaikutteita vanhoista Ennustus-kauhuelokuvista ja on kuin tehty viekoittelemaan kauhun ystävät leffatuoleista ja popcorn-kuppien takaa pelikoneen ääreen.

"Lucius kehittyi hiljalleen monien sekopäisten ideoiden myötä, joista sitten pulmapelien tyyli, lapsi ja kartano tuppasivat jäämään kelkkaan", studion Art Director Heikki Pulkkinen tiivistää pelin alkuidean. "Loppujen lopuksi kaikki hitsaantui vinkeästi jollain lailla Ennustusta muistuttavaksi kokonaisuudeksi. Pelin protoaminen ja ideointi kesti muutamia kuukausia, ja sen jälkeen toteuttamiseen on kulunut suunnilleen kaksi paikoin kovin hektistäkin vuotta", Pulkkinen jatkaa.

Muitakaan kauhuklassikoita ei kehittelyssä ole unohdettu, ja tarkkasilmäiset pelaajat huomaavat varmasti viittauksia sellaisiin ikimuistoisiin leffoihin kuin Manaaja, Hohto, Amerikan Psyko ja Amityville. Hyvä esimerkki tällaisista viittauksista on esimerkiksi kolmipyörä, jolla Ison kieron jälkikasvu voi rullailla pitkin kartanon käytäviä pahanteko mielessään.

Myös pelin vahvimmasta valtista Pulkkisella on selkeä näkemys. "Lucius on siitä harvinaislaatuinen peli, että kerrankin pelaaja voi pelata itse tarinan konnan roolia ja kylvää tuhoa ympärilleen. Pelaaja pääsee selvittämään kartanon sairasta menneisyyttä ja tutustumaan sen erikoisiin asukkaisiin, joiden kommelluksista löytyy niin kolmiodramaa, epämääräistä viihdetuotantoa kuin outoja pakkomielteitäkin."

Pelimoottoriksi Shiver valitsi puolalaista työtä olevan Esenthelin. Pulkkinen, Aikio ja studion kolmas uurastaja Alessandro Laina, Outokummun kasvatteja hänkin, ulkoistivat myös muita pelirungon osa-alueita. Näitä olivat muun muassa pelihahmojen motion capture -animaatio ja pelin äänituotanto, jonka parissa puuhasteli Jarno "Stakula" Sarkula (katso IGDA:n uutiskirje 8/11). Pelin maailmanlaajuisesta kauppa- ja verkkojulkaisusta vastaa englantilainen Lace Mamba Global. Brightonissa päämajaansa pitävä yhtiö vastaa myös pelin lokalisoinnista englannin, ranskan, saksan, italian, venäjän, puolan ja espanjan kielelle.

Nykysuunnitelmien perusteella Lucius julkaistaan pelkästään PC:lle, mutta studio on kuitenkin pohtinut myös Mac-versiota. Peliin ei juuri nyt ole suunnitteilla lisäsisältöä, mutta Pulkkinen muistuttaa, ettei kukaan voi koskaan tietää varmasti, mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

Shiver Gamesin tulevaisuudensuunnitelmia Pulkkinen kommentoi diplomaattisesti. "Projekteja ja ideoita piisaa laidasta laitaan, mutta katsellaan nyt päivä kerrallaan, mitä seuraavaksi aletaan työstämään. Yhden idean protoaminen on hiljattain alkanut, ja se poikkeaa Luciuksesta melko radikaalisti."

Niko Sandell

Summary in English

Shiver Games, a Helsinki-based game studio founded by Heikki Pulkkinen and Johannes Aikio, will release its debut game Lucius during the first fiscal quarter of next year. The game is a groovy puzzler starring the son of the Devil and drawing its influences from such horror classics as The Omen and The Exorcist. The game is published by Lace Mamba Global and localised into English, French, Italian, German, Russian, Polish and Spanish.