Uutiskirje 06/2011: Housemarquen Dead Nation osa Sonyn Welcome Back -kampanjaa

Sonyn luottokumppaniksi asemansa vakiinnuttanut Housemarque on nostettu varsin merkittävään seuraan. Housemarquen Dead Nation on yksi niistä viidestä pelistä, joilla Sony hyvittää asiakkailleen 77 miljoonaa käyttäjätiliä koskettaneen tietomurron ja siitä johtuneen verkkopalvelujen katkeamisen.

Dead Nationin lisäksi Welcome Back -kampanja tarjoaa Sonyn omia, suurten studioiden voimin kehitettyjä lippulaivatuotteita: LittleBigPlanet, Infamous, Wipeout HD/Fury ja Ratchet and Clank: Quest for Booty. Dead Nation on tämän joukon uusin peli, mikä varmasti lisää sen houkuttelevuutta. Saksassa pelaajat saavat zombimättö Dead Nationin tilalla Super Stardust HD:n – oletettavasti paikallisen lainsäädännön vuoksi. Muut hyvitystuotteet ovat ilmaisia premium-palveluja.

Tililleen palaavat käyttäjät saavat valita kaksi peliä mainitusta viiden pelin joukosta. Vaikka vain osa käyttäjistä päätyisi valitsemaan Dead Nationin tai Super Stardust HD:n, kyse on silti potentiaalisesti miljoonista peleistä ja uusista pelaajista. Se on konsolimarkkinoilla aikamoinen saavutus, vaikka kyse onkin melko poikkeuksellisesta tilanteesta. Sonyn ja hyvityspelit tehneiden studioiden välisiä sopimuksia ei varmasti julkisesti kommentoida, mutta kyse on todella suurista latausmääristä. Miljoonien uusien käyttäjien tietoisuuteen kohoamisen merkitystä ei pidä aliarvioida – kysykää vaikka Roviolta.

Miten asian näkee Housemarquen toimitusjohtaja Ilari Kuittinen?

Mitä mieltä olet Dead Nationin ja Super Stardust HD:n kuulumisesta Welcome Back -kampanjaan?

Kun Sony kysyi halukkuuttamme tarjota pelit osaksi Welcome Back -kampanjaa, ei meidän tarvinnut kauaa miettiä suostumustamme. Omalta osaltamme toivomme, että yhä useampi Playstation®3-käyttäjä löytää PSN-pelit ja että sitä kautta hienot pelit, meidän tuotteemme mukaan luettuina, saisivat ansaitsemansa isomman yleisön.

Kuinka paljon Dead Nationilla oli aktiivipelaajia ennen PSN-katkosta, ja millaista lisäystä odotetaan?

Dead Nationilla oli yli 160 000 pelaajaa pelannut tuloksensa maailmanlaajuiselle yksinpelilistalle, ja verkkoyhteispeliäkin oli pelannut yli 60 000 PSN-tunnukset omaavaa käyttäjää. On tosin aivan mahdotonta arvioida lisäpelaajien määrää, koska tarjolla on monia muitakin hienoja pelejä. Olisi tietenkin hienoa, jos nuo luvut ainakin kaksinkertaistuisivat nykyisistä.

Vaikuttaako katkos mielestäsi muuten kuluttajien luottamukseen digitaalista jakelua kohtaan?

Uskoisin, että tapahtuneella on kahdenlaista vaikutusta, jotka saattavat kumota toisensa. Osa varmasti tulee olemaan erittäin epäluuloinen digitaalista ostamista kohtaan, mutta toisaalta Welcome Back -kampanja varmasti tuo ladattavien pelien pariin aivan uutta yleisöä, joka ei ole ennen kokeillut PSN-pelejä.

Koetun katkon kaltaiset tilanteet vaikuttavat eniten juuri itsenäisiin pelinkehittäjiin. Voiko tilanteisiin mitenkään varautua?

PSN on vain yksi monista mahdollisista kanavista, joihin pelikehittäjä voi pelinsä julkaista. Yksi tapa minimoida tällaisten palvelukatkosten vaikutusta on tehdä julkaisu moneen eri kanavaan. Meidän on tarkoitus tuoda ensimmäinen ”omakustanne” iOS-kauppapaikkaan ja menestyksen niin salliessa tuoda pelimme sitten muille alustalaitteille ja muihin sovelluskauppoihin.

Tuomo Karvonen

Uutiskirje 06/2011: RedLynxiltä pelattavaa kolmeksi vuodeksi

Helsinkiläinen RedLynx julkaisi heti kesän alkajaisiksi uuden 1000 Heroz -pelin, jossa luvataan riittävän uutta pelattavaa lähes kolmeksi vuodeksi. Lisäksi Trials HD -pelillään jättimenestykseen yltänyt studio julkisti vastikään myös Trials-sarjan uusimman tulokkaan, Trials Evolutionin.

App Storessa iOS-alustoille julkaistun 1000 Heroz -pelin idea on melko poikkeuksellinen. Kaksiulotteisessa fysiikkapohjaisessa tasohyppelyssä kilpaillaan aikaa vastaan, mutta ohjattava hahmo ja selvitettävä kenttä vaihtuvat päivittäin tuhannen päivän ajan. Pelattavaa siis riittää pitkäksi aikaa. "Pelin hinnaksi tulee noin kolme senttiä kuussa pelin keston ajan", kertoo RedLynxin toimitusjohtaja Tero Virtala. "Näin laadukkaan tuotteen julkaisu tähän hintaan onnistuu vain App Storessa, jossa on peleille valtaisa ostava yleisö."

1000 Herozissa tavoitellaan parasta kenttäkohtaista aikaa, mutta kentissä voi myös kerätä kultaa ja ansaita arvoesineitä. Kun päiväkohtainen kenttä on läpäisty, pitää uuden avautumista odottaa seuraavaan päivään. Peliin käytetystä ajasta riippumatta sen läpäisy siis todella kestää melkein kolme vuotta. Onneksi seuraavaa päivää odotellessa pelaajat voivat hioa aikaisempia suorituksiaan sekä kilpailla toisiaan vastaan päiväkohtaisilla tulostauluilla ja omissa liigoissaan.

RedLynxillä on monta rautaa tulessa, ja apuvoimiakin on hyödynnetty. 1000 Heroz kehitettiin yhdessä tamperelaisen TraplightGamesin kanssa. 1000 Heroz ei myöskään jää yksittäiseksi julkaisuksi, vaan kyseessä on uuden Heroz-brändin ensimmäinen peli, ja siinä esiintyy samoja hahmoja ja elementtejä kuin Nintendo Wii -pelikonsolille pian julkaistavassa kilpa-ajopeli MotoHerozissa. Muitakin suosikkisarjoja laajennetaan: vastikään studio julkisti Xbox 360 -konsolille julkaistavan Trials Evolutionin. Kehitteillä olevat pelit julkaistaan aikanaan alustojensa digitaalisissa kauppapaikoissa, MotoHeroz Wiiware-kaupassa ja Trials Evolution Xbox LIVE Kauppapaikassa.

Aikoinaan PC:llä aloittanut Trials-sarja on kehittynyt huimasti jokaisen jatko-osan myötä. Myöskään Trials Evolution ei ole pelkkä jatko-osa, täsmentää RedLynxin luova johtaja Antti Ilvessuo. Aiemmasta osasta saatu pelaajapalaute on otettu huomioon uuden osan kehittelyssä, ja mukana onkin paljon kaivattuja toimintoja – luvassa on muun muassa ulkokenttiä ja moninpeliä niin verkossa kuin saman ruudun äärelläkin.

Vuonna 2009 julkaistu Trials HD on ollut RedLynxille huikea menestystarina. Nykyään itsenäisesti pelinsä julkaiseva RedLynx on myynyt Trials HD -peliä ja sen DLC-paketteja Xbox LIVE Kauppapaikassa yli kaksi miljoonaa kappaletta. Xbox 360 -pelikonsolille yksinoikeuspelinä julkaistu Trials HD on ollut myös valtaisa arvostelumenestys. Sen tulos kriitikoiden arvioita summaavassa Metacritic-palvelussa on yhä 86 pistettä. Trials HD on tuonut RedLynxin palkintokaappiin myös kosolti palkintoja, muun muassa parhaan pohjoismaisen ja parhaan suomalaisen pelin palkinnot vuonna 2010.

On siis selvää, että odotukset Trials Evolutionia kohtaan ovat kovat.

Tuomo Karvonen

Uutiskirje 06/2011: Ovelin ojentaa kitaran kouraan

Kitarasankaruus, tai edes kohtalainen soittotaito, olisi hieno juttu, mutta monelta aloittelijalta loppuu motivaatio alkuinnostuksen laannuttua. Tamperelainen pelistudio Ovelin aikoo korjata asian kitarapeli WildChordsilla, joka pitää motivaation yllä ja todella opettaa soittamaan.

Studion toinen perustaja Mikko Kaipainen kiteyttää pelin näin: "Guitar Hero oikealle kitaralle, mielekkäällä sisällöllä ja täysin omanlaisella toteutuksella". Opetuksellisia elementtejä ei kuitenkaan erikseen korosteta, vaan suunnittelijat luottavat siihen, että pelin pelaaminen oikealla kitaralla opettaa pelaajaa luontevasti. Ovelinin käyttämän signaalikäsittelytekniikan ansiosta pelaaja saa välittömästi palautetta harjoituksen (eli kentän) suorittamisesta, ja taitoja on pakko kartuttaa, sillä eteneminen riippuu kenttien (eli harjoitusten) suorittamisesta hyväksyttävällä tasolla.

Alalla Ovelin on saanut kiitosta omaperäisestä ideastaan, ja tunnustusta on tullut myös useista eri kilpailuista. Kaipaisen mukaan kilpailuilla on ollut useampiakin positiivisia vaikutuksia. Alkuvaiheessaan Ovelin on panostanut varsinkin liiketoimintamallin ja konseptin kehittämiseen, ja Kaipainen kertoo kilpailuiden olleen erittäin hyvä tapa näiden ajatusten testaamiseen. Lisäksi kilpailuilla on myös imagoarvoa sekä omat rahalliset etunsa.

Ovelin on varsin nuori firma: se perustettiin loppuvuodesta 2010, ja WildChords on sen ensimmäinen projekti. Perustajat Mikko Kaipainen ja Christoph Thür halusivat luoda oman pelinsä ja samalla ratkaista varsin yleisen ongelman: monien muiden tapaan parivaljakon oma kitaransoitto tyrehtyi aikoinaan motivaation puutteeseen, ja tähän pulmaan WildChords on yksi ratkaisu.

Rahoitus on järjestynyt sekä omasta takaa että julkiselta puolelta (mm. AVEK, Tekes ja Keksintösäätiö), ja sen turvin Ovelin on koonnut pienen mutta osaavan tiimin. Tällä hetkellä eniten vahvistuksia kaipaa tiimin tekninen puoli, johon ollaan aktiivisesti rekrytoimassa kehittäjiä. Myös rahoituspohjan vahvistaminen yksityisen pääoman osalta on edelleen ajankohtaista.

Julkaisualustaksi Ovelin on valinnut iPadin, ja julkaisuajankohta sijoittuu alkusyksyyn. Studio on myös aikeissa laajentaa alustavalikoimaa jo vuoden loppuun mennessä. Luontainen kohderyhmä WildChordsille ovat soittoharrastuksensa vasta aloittaneet sekä soittamisen alkuvaiheessa lopettaneet. Ovelinin mukaan kitara poimitaan useimmiten käteen 7–12-vuotiaana, joten WildChordsin tavoittelema ydinkuluttaja on melko hyvin selvillä. ”Olemme tosin saaneet todella hyvää palautetta demosta myös aikuisilta käyttäjiltä, joten konsepti tuntuu toimivan myös laajemmalle kohdeyleisölle”, Kaipainen lisää.

Varsin yksilöllistä projektiaan vetävä Ovelin on luottavainen tulevaisuuden suhteen. Oma idea on vahva, ja pelialan kehitys on muutenkin ollut positiivista.

"Keskitymme täysin WildChordsin kehittämiseen ja uskomme, että musiikin ja musiikkiharrastusten parissa riittää varmasti paljon uusia hyödyntämistapoja ja laajentumismahdollisuuksia ideallemme”, Kaipainen summaa.

"Alaa seuratessa pelialan rahoitustilannetta ei voi ainakaan haukkua huonoksi, jos ottaa huomioon viime aikoina uutisoidut suomalaisten yritysten saamat ulkomaiset rahoitukset. Lisäksi Suomesta löytyy paljon osaamista, joka tulee varmasti auttamaan uusien menestystarinoiden luomisessa", Kaipainen toteaa.

Rieti Ryysy

Uutiskirje 06/2011: Pelit esiin myös Suomen festarikesässä

Kovassa nosteessa oleva peliala näkyy tänä kesänä myös festareilla, kun Turun ammattikorkeakoulu esittelee pelikoulutusta Ruisrockissa. Pelien mainonta onkin monipuolistumassa suuren maailman malliin.

Puhelinoperaattorit ovat jo pitkään tarjonneet festarikansalle jos jonkinlaisia chillaustiloja, ja nyt pelien päänavaus Suomen festivaaleilla tulee oppilaitosten taholta. Turun ammattikorkeakoulu on solminut viime vuonna kolmivuotisen yhteistyösopimuksen Ruisrockin kanssa festarimainonnasta ja erilaisista harjoittelumahdollisuuksista opiskelijoille.

Tänä vuonna heinäkuun 8.–10. päivä järjestettävässä Ruisrockissa markkinointiin kuuluu Turun AMK:n ja yliopiston yhteisen Game Tech & Arts Labin koju. Projektipäällikkö Taisto Suomisen mukaan tarkoitus on esitellä Turussa järjestettävää pelialan koulutusta ja paikallista peliyhteisöä, kuten Load-pelikerhoa. Festivaalien kohdeyleisössä on kouluille paljon potentiaalisia hakijoita, joten koululla tehtyjä pelejä kannattaa tuoda festarikansan nähtäville: osa vieraista voi innostua hakemaan opiskelupaikkaa juuri pelialalle valmistavista oppilaitoksista.

Suomessa pelimainonta onkin vähitellen levinnyt suuren yleisön tietoisuuteen. Sonyn PlayStation®3-pelit ovat olleet näkyvästi esillä Big Brother -talon elämässä ja nähtiinpä talossa vieraana LittleBigPlanetin Sackboy-hahmokin. Jotkut saattavat muistaa myös Helsingin rautatieasemalla takavuosina nähdyn seulaksi ammutun auton, jolla mainostettiin EA:n Black-peliä.

Ulkomailla mainonta on jo räväkämpää. Yhdysvalloissa EA on palkannut näyttelijöitä osoittamaan mieltään Dante's Inferno -peliä vastaan ja mainostanut Dead Space 2 -peliään "Äitisi vihaa tätä peliä" -viraalikampanjalla. Sony taas hämmensi kansaa PlayStation®Networkissa julkaistulla realitysarjallaan Tester, jossa etsittiin Sonyn talliin täydellistä QA-testaajaa.

Tänä vuonna EA aikoo mainostaa tulevaa Alice: Madness Returns -peliään englantilaisilla Download-rockfestivaaleilla, joilla yleisö pääsee nauttimaan pelin hengen mukaisesta teehetkestä moshpitiltä toiselle vaeltaessaan.

Suuren yleisön tavoittaminen on tärkeää koko peliteollisuudelle, joten jää nähtäväksi, ovatko pelit jatkossa yhä enemmän esillä myös rockfestivaaleilla ja muissa vastaavissa tapahtumissa.

Tuomo Karvonen

Uutiskirje 06/2011: Kyy Gamesilta keräilykorttipeli älylaitteille

Tamperelaisen Kyy Games -pelistudion uutuus Cabals: The Card Game toteuttaa monen keräilykorttipelejä harrastavan unelman: korttipeli kulkee nyt mukana kaikkialle.

Cabals: The Card Game julkaistaan loppukesästä 2011 iOS- ja Android-laitteille sekä nettiselaimille. Kyy Gamesin toimitusjohtaja Mika Rosendahlin mukaan kosketusnäytöt, virtuaalisuus ja nettiympäristö tuovat lajityyppiin paljon uusia mahdollisuuksia, sillä nyt korttikokoelmaa ja pakkoja on helppo hallita ja vastustajia löytyy milloin ja missä tahansa. Lisäksi pelimekaniikassa pystytään tekemään asioita, jotka eivät toimisi perinteisissä korttipeleissä.

Cabalsin maailmaa on ollut luomassa myös Finlandia-palkittu kirjailija Johanna Sinisalo, joten mystiikan ja kansantarinoiden värittämä peli vie varmasti mukanaan.

Tekijöiden omasta keräilykortti-innostuksesta alkunsa saanut Cabals on kehittäjille todellinen lempilapsi. Pitkään muhinutta ideaa työstettiin muiden projektien taustalla, kunnes Kyy Gamesin porukka sai viimein upottaa hampaansa varsinaiseen tuotantoon. ”Cabals on meille pitkän tähtäimen projekti. Meillä on jo suunnittelupöydällä tukku uusia ominaisuuksia, kortteja ja muita lisäyksiä, joita tuomme peliin julkaisun jälkeen säännöllisesti ilmestyvinä päivityksinä”, Rosendahl summaa.

Kyy Games on aiemmin julkaissut roolipelielementeillä maustetun tornipuolustuspelin Legends of Elendria: The Frozen Maiden sekä kaikenikäisiä kutkuttavan kaaoksenhallintapelin Cooties – the Revenge of the Appendix.

Rosendahl näkee peliteollisuuden ja pelialan yritysten suurimpana haasteena uudenlaisen toimintaympäristön ymmärtämisen. Hänen mukaansa mahdollisuuksia ja tarpeita on valtavasti, mikäli firmat löytävät oman näkökulmansa, hyödyntävät vahvuuksiaan ja etsivät oikeat yhteistyökumppanit.

Cabals: The Card Gameen voi tutustua osoitteessa www.cabalsgame.com

Sonja Karvonen