Uutiskirje 12/2011
BelleGames pelastaa MaanOululainen BelleGames Oy valmistelee ekohenkistä Year of Eden -Facebook-peliä. Luvassa on jotain uutta, sillä studio panostaa pelissään tarinaan, väkivallattomuuteen ja seikkailullisuuteen. Näitä elementtejä harvemmin hyödynnetään Facebook-peleissä.
Frozenbyte palauttaa tähdet taivaalle Helsinkiläisellä Frozenbytellä on monta rautaa tulessa. Yleisön huomio on keskittynyt joulukuun aikana julkaistavaan Trinen jatko-osaan, mutta Frozenbyte on kaikessa hiljaisuudessa kehittänyt myös kiintoisaa uutta peliä nimeltä Splot.
GamesMadeMe - Kaupunginrakentamista Singaporesta Pelialalla korostetaan usein kansainvälisyyttä, mutta selainpohjaisiin, kaikilla laitealustoilla toimiviin peleihin keskittyvä GamesMadeMe todella on kansainvälinen: studion pääkonttori on Suomessa, mutta kehitystoiminta sijoittuu pääasiassa Singaporeen. Nyt uusi studio on saanut beta-vaiheeseen ensimmäisen projektinsa, Dollar Islen. GamesMadeMellä luotetaankin omannäköisiin ratkaisuihin niin firman rakenteen kuin pelien suhteen.
Harrastelijayhteisöt pelinkehityksen parissa Suomessa harrastetaan paljon pelejä ja tietotekniikkaa – Suomen ensimmäiset pelistudiotkin saivat alkunsa harrastelijoiden demoskenen pohjalta. Harrastelijamuotoinen pelinkehitys on yhä voimissaan, ja vapaamuotoisia pelinkehittäjäyhteisöjä on lukuisia: Turussa vaikuttaa Load ja Oulussa Stage, mutta Tampereella ja muillakin opiskelijakaupungeilla on omansa.
Mountain Sheep tasapainoilee menestykseen Mountain Sheep on monille jo tuttu, onhan studiolla takanaan useita iOS-projekteja, kuten Minigore sekä Remedyn ja Cornfox & Brothersin kanssa tuotettu Death Rally. Studion uudesta Bike Baron -pelistä tulikin välittömästi jymymenestys, joka kohosi mm. iPad- ja iPhone-myyntilistoilla ykkössijalle yli 60 maassa – ilman perinteistä mainoskampanjaa.
Virtual Air Guitar Company taitaa kung-fun taiat Hilpeiden illanviettopelien ystävillä on tämän uutiskirjeen julkaisuhetkellä kissanpäivät, sillä espoolainen Virtual Air Guitar Company julkaisi marraskuun lopulla Kung Fu High Impact -pelinsä. Kyseessä on ensimmäinen suomalaisvoimin tehty Xbox 360 Kinect -peli, ja sen kehittelyssä on käytetty Virtual Air Guitarin omaa Freemotion-tekniikkaa, joka seuraa pelaajan vartalon liikkeitä ja sulauttaa hahmon peliympäristöön.