Uutiskirje 12/2011: Frozenbyte palauttaa tähdet taivaalle
Helsinkiläisellä Frozenbytellä on monta rautaa tulessa. Yleisön huomio on keskittynyt joulukuun aikana julkaistavaan Trinen jatko-osaan, mutta Frozenbyte on kaikessa hiljaisuudessa kehittänyt myös kiintoisaa uutta peliä nimeltä Splot.
Shadowgrounds- ja Trine-peleillään maineeseen kohonneella Frozenbytellä on ollut kiireinen vuosi. Alkuvuodesta julkaistiin Frozenbyten aiemmat pelit sisältävä Humble Frozenbyte Bundle, jonka myynti oli huhtikuun loppuun mennessä ylittänyt yli 900 000 dollarin rajapyykin. Paketin hinta oli ostajien itse päätettävissä ja osana pakettia oli Splot-nimisen julkaisemattoman pelin demo ja ennakkotilaus. Frozenbyten pelit olivat mukana myös myöhemmin julkistetussa Humble Frozen Synapse Bundlessa, jota myytiin 1,1 miljoonan dollarin edestä ja joka toi Frozenbyten vieläkin laajemman yleisön tietoisuuteen. Pakettien jälkeen Splotista ei ole paljon kuultu, ja huomio on keskittynyt indiehitti Trinen jatko-osaan. Nyt myös Splotin julkaisuhetki on kuitenkin käsillä.
Splotin tarina kertoo maahan syöksyneen Splot-avaruusolennon ja Nettle-keijun yrityksestä palauttaa tähdet takaisin taivaalle. Frozenbyten toimitusjohtaja Lauri Hyvärinen kuvailee peliä "pulmanratkontatasohyppelyksi". Idea peliin saatiin jo vuonna 2007, mutta ennen varsinaisen kehitystyön aloitusta pelin konseptia hahmoteltiin parin vuoden ajan. "Jo alkuun peliä tehtiin kosketusnäytölle, mutta vasta viime vuosien aikana kohdealustaksi valikoitui iOS." Splotia on kehittänyt kahden vuoden ajan pieni tiimi, joka on vakiintunut kuusihenkiseksi. Pitkän kehitystyön aikana suunnitelmat ovat muuttuneet melkoisesti: alkuperäisestä ideasta on jäljellä lähinnä nimi, osa ohjauskomennoista ja toinen päähahmoista.
Peli julkaistaan alkuvuodesta 2012, ja digitaalisten jakelukanavien ansiosta Frozenbyte voi julkaista pelinsä itsenäisesti. Aluksi peli julkaistaan iOS-alustoille ja Facebookiin sekä PC- ja Mac-koneille. Pelistä julkaistaan myöhemmin myös Linux- ja Android-versiot. Digitaaliset kaupat ovat markkinointikanavista tärkeimmät, mutta muitakin keinoja on käytössä. "Monenmoista omaa ja muilta lainattua on menossa. Välillä meinaa lähteä lapasesta, mutta hauskaa ainakin on!" Hyvärinen nauraa.
Nordic Game -kehitystukea saaneen pelin pääkieli on englanti, mutta se lokalisoidaan pohjoismaisille kielille sekä ranskaksi, saksaksi, italiaksi ja espanjaksi. Kielituen ja värikkään ulkoasun ansiosta pelin voisi kuvitella vetoavan myös nuoreen yleisöön. Hyvärinen on mielissään kehitystuen saamisesta, mutta hieman huolissaan hankkeen tulevaisuudesta. Hankkeen hönkä kun vaikuttaa vähän hiipuneen.
Tulevaisuuden suhteen Hyvärinen on optimistinen: "Peliala on selvinnyt kriisistä melko hyvin sopeutumiskykynsä ansiosta. Toki digitaalinen levitys on vauhdilla jyrännyt laatikkojakelua, mutta itse näen sen pelkästään hyvänä asiana." Tällä hetkellä Frozenbytellä riittää tekemistä nykyisten projektien viimeistelyssä. "Tuemme molempia pelejä sekä lisäsisällöllä että parannuksilla niin kauan, että ne ovat hiottuja timantteja, jonka jälkeen siirrymme varmaan uuden IP:n pariin", Hyvärinen päättää.
Tuomo Karvonen
Summary in English
Helsinki-based Frozenbyte is just about to release the highly anticipated Trine 2, but they also have another release just around the corner: a puzzle platformer named Splot. Pre-order of Splot was also part of the Humble Frozenbyte Bundle released in April 2011. The final game will be published in early 2012 for iOS, Facebook, PC/Mac. Linux and Android will follow later on.