IGDA Finland

View Original

Uutiskirje 10/2011: Lucius – pojasta polvi pahenee

Outokummussa pelikoulutuksensa saaneet Heikki Pulkkinen ja Johannes Aikio perustivat vuonna 2010 Helsinkiin Shiver Games -pelistudion. Pari vuotta uurastanut studio piristää nyt ensi vuoden ensimmäisen neljänneksen PC-pelimarkkinoita esikoispelillään Luciuksella.

Kyseessä on kaksikon harrasteprojektista alkunsa saanut kutkuttava pulmapeli, jossa pelaajan on ohjattava itse vanhan vihtahousun jälkipolvea ja tyhjennettävä vanha kartano asukkaista järjestämällä näille selittämättömiä "onnettomuuksia". Pelin idea näyttää imeneen enemmän kuin hieman vaikutteita vanhoista Ennustus-kauhuelokuvista ja on kuin tehty viekoittelemaan kauhun ystävät leffatuoleista ja popcorn-kuppien takaa pelikoneen ääreen.

"Lucius kehittyi hiljalleen monien sekopäisten ideoiden myötä, joista sitten pulmapelien tyyli, lapsi ja kartano tuppasivat jäämään kelkkaan", studion Art Director Heikki Pulkkinen tiivistää pelin alkuidean. "Loppujen lopuksi kaikki hitsaantui vinkeästi jollain lailla Ennustusta muistuttavaksi kokonaisuudeksi. Pelin protoaminen ja ideointi kesti muutamia kuukausia, ja sen jälkeen toteuttamiseen on kulunut suunnilleen kaksi paikoin kovin hektistäkin vuotta", Pulkkinen jatkaa.

Muitakaan kauhuklassikoita ei kehittelyssä ole unohdettu, ja tarkkasilmäiset pelaajat huomaavat varmasti viittauksia sellaisiin ikimuistoisiin leffoihin kuin Manaaja, Hohto, Amerikan Psyko ja Amityville. Hyvä esimerkki tällaisista viittauksista on esimerkiksi kolmipyörä, jolla Ison kieron jälkikasvu voi rullailla pitkin kartanon käytäviä pahanteko mielessään.

Myös pelin vahvimmasta valtista Pulkkisella on selkeä näkemys. "Lucius on siitä harvinaislaatuinen peli, että kerrankin pelaaja voi pelata itse tarinan konnan roolia ja kylvää tuhoa ympärilleen. Pelaaja pääsee selvittämään kartanon sairasta menneisyyttä ja tutustumaan sen erikoisiin asukkaisiin, joiden kommelluksista löytyy niin kolmiodramaa, epämääräistä viihdetuotantoa kuin outoja pakkomielteitäkin."

Pelimoottoriksi Shiver valitsi puolalaista työtä olevan Esenthelin. Pulkkinen, Aikio ja studion kolmas uurastaja Alessandro Laina, Outokummun kasvatteja hänkin, ulkoistivat myös muita pelirungon osa-alueita. Näitä olivat muun muassa pelihahmojen motion capture -animaatio ja pelin äänituotanto, jonka parissa puuhasteli Jarno "Stakula" Sarkula (katso IGDA:n uutiskirje 8/11). Pelin maailmanlaajuisesta kauppa- ja verkkojulkaisusta vastaa englantilainen Lace Mamba Global. Brightonissa päämajaansa pitävä yhtiö vastaa myös pelin lokalisoinnista englannin, ranskan, saksan, italian, venäjän, puolan ja espanjan kielelle.

Nykysuunnitelmien perusteella Lucius julkaistaan pelkästään PC:lle, mutta studio on kuitenkin pohtinut myös Mac-versiota. Peliin ei juuri nyt ole suunnitteilla lisäsisältöä, mutta Pulkkinen muistuttaa, ettei kukaan voi koskaan tietää varmasti, mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

Shiver Gamesin tulevaisuudensuunnitelmia Pulkkinen kommentoi diplomaattisesti. "Projekteja ja ideoita piisaa laidasta laitaan, mutta katsellaan nyt päivä kerrallaan, mitä seuraavaksi aletaan työstämään. Yhden idean protoaminen on hiljattain alkanut, ja se poikkeaa Luciuksesta melko radikaalisti."

Niko Sandell

Summary in English

Shiver Games, a Helsinki-based game studio founded by Heikki Pulkkinen and Johannes Aikio, will release its debut game Lucius during the first fiscal quarter of next year. The game is a groovy puzzler starring the son of the Devil and drawing its influences from such horror classics as The Omen and The Exorcist. The game is published by Lace Mamba Global and localised into English, French, Italian, German, Russian, Polish and Spanish.