Uutiskirje 09/2011: KAJAK aloittaa lukukauden ennätysmäärällä opiskelijoita
Kajaanin ammattikorkeakoulun pelituotannon koulutusohjelma KAJAK aloittaa syyskuussa uuden lukuvuoden ja monipuolistaa koulutustarjontaansa. Yhteyksiä yritysmaailmaan on vahvistettu, ja oppilaspelejä myyvä Kajak Games jatkaa toimintaansa.
Peliohjelmoinnin opettaminen aloitettiin Kajaanin ammattikorkeakoulussa vuonna 2006. Aiemmin tietojenkäsittelyn koulutusohjelmassa opiskelleet pitivät ohjelmointia haastavana, joten ohjelmistosuunnitteluun ei löytynyt halukkaita. Peliohjelmointi otettiinkin osaksi ohjelmistosuunnittelun opintoja. Alku oli lupaava, mutta koulutukseen tarvittiin aiempaa kokonaisvaltaisempi ote. ”Pelit tarvitsevat näyttävää grafiikkaa ja pelien kaupallistaminen vaatii liiketoimintaosaamista. Tämän vuoksi päätimme laajentaa opetusta”, kertoo pelikoulutusohjelman johtaja Veli-Pekka Piirainen. Ensimmäiset uuden koulutusohjelman opiskelijat aloittivat syksyllä 2009. Tällä hetkellä pelialan koulutusohjelmassa opiskelee noin 70 opiskelijaa, ja syyskuussa ensimmäisen vuosikurssin aloittaa 40 uutta opiskelijaa. Syksystä 2012 alkaen tietotekniikan insinööriopiskelijat voivat opiskella peliteknologiaa, jonka opetuksessa painotetaan reaaliaikaista 3D-grafiikkaa ja pelimoottoreita.
KAJAKin opetuksessa pyritään luentojen lisäksi käytännönläheisyyteen, sillä oppilaat halutaan perehdyttää todellisiin tehtäviin ja tiimityöhön. Lukukauden aikana eri osa-alueiden opiskelijoista muodostetaan tiimejä, jotka saavat harjoitella omaa tehtäväänsä käytännössä. Tiimit kehittävät lukukaudella yhteistyössä oikean pelin, jonka Kajak Games -osuuskunta sitten julkaisee mobiilialustojen kauppapaikoilla. Vuonna 2010 perustetun osuuskunnan ansiosta opiskelijat saavat tutustua myös käytännön liiketoimintaan. Kaikki peliteollisuuden osa-alueet tulevat katetuiksi, ja oman pelin kaupallinen julkaisu motivoi opiskelijoita.
Oppilastöiden julkaisun lisäksi Kajak Games tarjoaa opiskelijoille tilaisuuden tehdä alihankintatyötä asiakkaille. Tärkeimpiä yhteistyökumppaneita ovat Microsoft, YLE2 ja saksalainen Facebook-jätti Wooga. Osuuskunta edesauttaa siirtymistä työelämään ja on liiketoimintamallinakin joustava. ”Osuuskunnassa voi olla jäsenenä myös valmistumisen jälkeen, jos haluaa työskennellä vaikka ennen oman yrityksen perustamista”, vahvistaa Piirainen.
KAJAK on kehittänyt myös oman älypuhelimille ja taulutietokoneille soveltuvan pelimoottorin, KAJAK3D:n. Käytössä on nykyään myös Unity, mutta aiemmin tilanne oli hankalampi. ”Kun pelimoottoria aikoinaan alettiin kehittää, kaupalliset moottorit olivat kalliita. Monelle alustalle yhteensopivaa moottoria ei ollut vielä olemassakaan”, Piirainen kertoo ja jatkaa: ”Opiskelijat ja yritykset saavat käyttää KAJAK3D-pelimoottoria ilmaiseksi, ja se julkaistaan syyskuussa open sourcena”.
KAJAKin yhteistyö yritysmaailman kanssa on tiivistä, ja kumppaneita ovat esimerkiksi elokuun uutiskirjeessä mainittu Supercell ja kiinalais-amerikkalainen Papaya Mobile. Kansainvälistä opetusyhteistyötä on esimerkiksi ruotsalaisen Skövden yliopiston ja kiinalaisen Xi’anin yliopiston kanssa. Opiskelijavaihtoa tehdään niin brittiläisten, thaimaalaisten kuin kiinalaistenkin oppilaitosten kanssa, ja lisää on luvassa. ”Tavoitteena on olla sekä kansallisesti että kansainvälisesti merkittävä pelialan kouluttaja”, Piirainen summaa.
Tuomo Karvonen
Summary in English
Kajaani University of Applied Sciences, KAJAK, is starting a new study year in September. Game Development Studies were launched in 2006 in Kajaani, and the approach has been practical from the start; students develop functioning games released through the student-run Kajak Games company. Close co-operation with businesses and other international schools make KAJAK a major player in Game Development education.