Uutiskirje 06/2011: Housemarquen Dead Nation osa Sonyn Welcome Back -kampanjaa
Sonyn luottokumppaniksi asemansa vakiinnuttanut Housemarque on nostettu varsin merkittävään seuraan. Housemarquen Dead Nation on yksi niistä viidestä pelistä, joilla Sony hyvittää asiakkailleen 77 miljoonaa käyttäjätiliä koskettaneen tietomurron ja siitä johtuneen verkkopalvelujen katkeamisen.
Dead Nationin lisäksi Welcome Back -kampanja tarjoaa Sonyn omia, suurten studioiden voimin kehitettyjä lippulaivatuotteita: LittleBigPlanet, Infamous, Wipeout HD/Fury ja Ratchet and Clank: Quest for Booty. Dead Nation on tämän joukon uusin peli, mikä varmasti lisää sen houkuttelevuutta. Saksassa pelaajat saavat zombimättö Dead Nationin tilalla Super Stardust HD:n – oletettavasti paikallisen lainsäädännön vuoksi. Muut hyvitystuotteet ovat ilmaisia premium-palveluja.
Tililleen palaavat käyttäjät saavat valita kaksi peliä mainitusta viiden pelin joukosta. Vaikka vain osa käyttäjistä päätyisi valitsemaan Dead Nationin tai Super Stardust HD:n, kyse on silti potentiaalisesti miljoonista peleistä ja uusista pelaajista. Se on konsolimarkkinoilla aikamoinen saavutus, vaikka kyse onkin melko poikkeuksellisesta tilanteesta. Sonyn ja hyvityspelit tehneiden studioiden välisiä sopimuksia ei varmasti julkisesti kommentoida, mutta kyse on todella suurista latausmääristä. Miljoonien uusien käyttäjien tietoisuuteen kohoamisen merkitystä ei pidä aliarvioida – kysykää vaikka Roviolta.
Miten asian näkee Housemarquen toimitusjohtaja Ilari Kuittinen?
Mitä mieltä olet Dead Nationin ja Super Stardust HD:n kuulumisesta Welcome Back -kampanjaan?
Kun Sony kysyi halukkuuttamme tarjota pelit osaksi Welcome Back -kampanjaa, ei meidän tarvinnut kauaa miettiä suostumustamme. Omalta osaltamme toivomme, että yhä useampi Playstation®3-käyttäjä löytää PSN-pelit ja että sitä kautta hienot pelit, meidän tuotteemme mukaan luettuina, saisivat ansaitsemansa isomman yleisön.
Kuinka paljon Dead Nationilla oli aktiivipelaajia ennen PSN-katkosta, ja millaista lisäystä odotetaan?
Dead Nationilla oli yli 160 000 pelaajaa pelannut tuloksensa maailmanlaajuiselle yksinpelilistalle, ja verkkoyhteispeliäkin oli pelannut yli 60 000 PSN-tunnukset omaavaa käyttäjää. On tosin aivan mahdotonta arvioida lisäpelaajien määrää, koska tarjolla on monia muitakin hienoja pelejä. Olisi tietenkin hienoa, jos nuo luvut ainakin kaksinkertaistuisivat nykyisistä.
Vaikuttaako katkos mielestäsi muuten kuluttajien luottamukseen digitaalista jakelua kohtaan?
Uskoisin, että tapahtuneella on kahdenlaista vaikutusta, jotka saattavat kumota toisensa. Osa varmasti tulee olemaan erittäin epäluuloinen digitaalista ostamista kohtaan, mutta toisaalta Welcome Back -kampanja varmasti tuo ladattavien pelien pariin aivan uutta yleisöä, joka ei ole ennen kokeillut PSN-pelejä.
Koetun katkon kaltaiset tilanteet vaikuttavat eniten juuri itsenäisiin pelinkehittäjiin. Voiko tilanteisiin mitenkään varautua?
PSN on vain yksi monista mahdollisista kanavista, joihin pelikehittäjä voi pelinsä julkaista. Yksi tapa minimoida tällaisten palvelukatkosten vaikutusta on tehdä julkaisu moneen eri kanavaan. Meidän on tarkoitus tuoda ensimmäinen ”omakustanne” iOS-kauppapaikkaan ja menestyksen niin salliessa tuoda pelimme sitten muille alustalaitteille ja muihin sovelluskauppoihin.
Tuomo Karvonen